هشدار در خصوص ورود فاضلاب به رودخانه کارون و مزارع «کوت عبدالله»

فرماندار کارون از رها سازی فاضلاب این شهرستان به رودخانه کارون و مزارع کوت عبدالله خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، معصومه خنفری ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: «انتقال آب یکی از معضلات کارون است و فاضلاب منطقه غرب رودخانه‌کارون که شرق اتوبان کوت عبدالله است بر اثر تخلیه آب فاضلاب آن بیش از پیش خواهد شد و به طبع آن آلودگی ها دو چندان نمایان می شود که در این صورت نمی توانیم بیش از حد کلر به آب بزنیم زیرا خود این ماده نیز بیماری زا است و برای شهروندان ایجاد مشکل می کند.»

ورود فاضلاب شهرهای خوزستان به کارون، سابقه ای بیست و چند ساله دارد؛ فاجعه ای زیست محیطی که سلامت مردم خوزستان و محیط زیست را به صورت مستقیم در تیر رس قرار داده و سالیانه میلیون ها متر مکعب فاضلاب را به جان محیط زیست می اندازد.

از فاضلاب شهری گرفته تا فاضلاب های بیمارستانی و فاضلاب کشتارگاهها و غسالخانه ها که هریک آسیب و خطرات بسیاری برای محیط زیست و مردم خوزستان به همراه دارد. البته این، فارغ از ورود پساب های نیشکری است که راه به کارون می یابند و سلامت مردم را به چالش می کشند.

جدیدترین آمارها اما حکایت از ورود نزدیک به ۲۷۰میلیون متر مکعب فاضلاب خام از شهر اهواز و ۱۶شهر اصلی خوزستان در هر سال به رودخانه کارون دارد.

به گفته براتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ۷۰ درصد از آب شرب و مصرفی شهروندان خوزستان از طریق کارون تامین می‌شود.

این رودخانه به علت برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، محلی مناسب برای پرورش انواع آبزیان دریایی است اما مدت زیادی است که به دلیل آلودگی درگیر بحران هایی سخت و غیر قابل جبران شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.