رد درخواست تجدیدنظر در حکم حبس دانشجوی آمریکایی بازداشتی در ایران

درخواست تجدیدنظر در حکم ۱۰ سال زندان برای زی یو وانگ، دانشجوی دانشگاه پرینستون، از سوی مقامات قضایی ایران رد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای از رد درخواست تجدیدنظر در حکم ۱۰ سال زندان زی یو وانگ خبر داده و نسبت به غیرقانونی بودن این حکم اعتراض کرده است.

این دانشجوی ۳۷ ساله متولد پکن و دارای تابعیت چینی و آمریکایی است؛ وی به زبان فارسی کاملاً تسلط دارد و به عنوان پژوهشگر وارد ایران شده است.

بازداشت ژی‌یوئه وانگ به گفته مقام‌های مسئول در ایران حدود یک سال پیش روی داده و در ماه گذشته برای او به اتهام جاسوسی حکم ۱۰ سال حبس صادر شده است.

پس از اعلام خبر محکومیت این دانشجوی آمریکایی وزارت خارجه آمریکا به تداوم اقدامات ایران در زندانی کردن شهروندان آمریکا و دیگر اتباع خارجی با «اتهام ساختگی» اقدام علیه امنیت ملی اعتراض کرد.

در زندگینامه کوتاهی از زی یو وانگ که در وب‌سایت بخش آسیای دانشگاه پرینستون منتشر شده گفته می‌شود که او در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ عضو وابسته این بخش بوده، در دانشگاه واشنگتن در رشته مطالعات آسیا جنوبی با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شده و در دانشگاه هاروارد نیز در رشته مطالعات روسیه و اروپا-آسیا تحصیل کرده است.

پیش‌تر خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در گزارشی گفته بود که این شهروند آمریکایی با پرداخت چندین هزار دلار موفق به ثبت آرشیو دیجیتال از ۴۵۰۰ صفحه از اسناد کشور شده است.

رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ جمهوری اسلامی ایران بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی درباره ایران را طرح‌هایی سفارش داده شده از سوی سازمان‌های امنیتی آمریکا می‌داند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.