پس از لغو کنسرت‌های موسیقی در استان‌ها نوبت به تئاتر رسیده است

کارگردان نمایش «اگه بمیری» که قرار بود در تماشاخانه خصوصی «هامون» در شهر رشت اجرا شود اعلام کرد که اداره کل ارشاد استان گیلان با بستن راه های تعامل و گفتگو، مجوز اجرای این اثر را صادر نکرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، سمانه زندی نژاد کارگردان نمایش «اگه بمیری» که چندی پیش در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و گفت: قرار بود از ۱۵ تا ۱۹ شهریورماه در تماشاخانه خصوصی «هامون» شهر رشت اجرا شود که نمایش «اگه بمیری» در تهران و در سالنی حرفه ای با ۵ هزار مخاطب به مدت ۳۰ شب اجرای عمومی داشت. خوشبختانه الان تماشاگر تئاتر به قدری فهیم شده است که اگر کاری مشکل اخلاقی و کیفی داشته باشد، سالن را ترک یا موضوع را به گروه گوشزد می کند ولی از ۵ هزار نفر مخاطب ما حتی یک مخاطب هم نبود که مشکل اخلاقی یا پایین بودن کیفیت را درباره نمایش «اگه بمیری» مطرح کند.

وی یادآور شد: من پیش از این نمایش دیگری را در شهر رشت اجرا کرده بودم و مردم این شهر را بسیار دوست دارم. ما در زمان اجرای عمومی نمایش «اگه بمیری» بیشترین پیغام را از سوی مردم رشت داشتیم تا در این شهر نیز نمایش را به صحنه ببریم به همین دلیل خیلی تمایل داشتیم که این کار را انجام دهیم و برای این امر حاضر بودم هرگونه تعاملی را برای اصلاح و بازنگری کار انجام دهم ولی کارکنان اداره کل ارشاد استان گیلان جلوی هر گونه تعامل و گفتگو را گرفتند.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: من با خانمی از اداره کل ارشاد استان گیلان تماس گرفتم و او گفت که من به کار شما مجوز داده ام و نام آقایی را اعلام کرد که با او تماس بگیرم. وقتی با آن آقا تماس گرفتم به من گفت که آن خانم تصمیم‌گیرنده است و او به کار شما مجوز نداده است. بعد از آن با هر کدام از این افراد تماس گرفتم تلفن های همراهشان از دسترس خارج بود و در کل پاسخگو نبودند. متأسفانه این افراد جلوی هر گونه گفتگو و تعاملی را بسته بودند و این موضوع خیلی من را ناراحت کرد. من شنیدم که آن خانم مسئول ساعت ۱۲ ظهر نامه رد اجرای کار ما را زده ولی برای اینکه مشخص نشود چه کسی کار را رد کرده است، ما را تا شب بلاتکلیف گذاشته بودند.

زندی نژاد افزود: مدیر تولید نمایش با آقای فاضلی مدیرکل ارشاد گیلان تماس گرفت و او گفت که پنج نفر بازبین کار را رد کردند و وقتی فیلم اجرا را به سه بازبین دیگر هم داده، آن ها هم کار را رد کرده اند. برای من این اتفاق خیلی عجیب است که نمایشی در تهران اجرای عمومی می شود و هیچ مشکلی پیش نمی آید ولی در شهرستان رشت که مردمی فرهنگی دارد، مجوز اجرا نمی گیرد. این حاکی از ریاست مجزا در استان های مختلف است.

وی با بیان اینکه اجرای نمایش «اگه بمیری» در شهر رشت لغو شد، تأکید کرد: اجرا در شهرستان ها حساسیت هایی دارد که برای من قابل درک است ولی از این ناراحت هستم که با وجود اینکه از همان ابتدا اعلام کردم من حاضر به هر نوع اصلاح و بازنگری در اجرای نمایش هستم ولی اداره کل ارشاد استان گیلان راه تعامل و گفتگو را بست.

کارگردان «اگه بمیری» یادآور شد: آقای مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی که از وی بسیار سپاسگزارم، پیگیر کار بود و حتی با اداره کل ارشاد استان گیلان هم تماس گرفت ولی نتیجه ای نداشت. به این فکر می کنم که شاید مدیران و مسئولان با خصوصی سازی در شهرستان ها مشکل دارند و با وجود اینکه زمانی دولتمردان ما از خصوصی سازی صحبت و حمایت می کردند، حالا با شکل گیری این امر در شهرستان ها مشکل دارند.

زندی نژاد در پایان تصریح کرد: بعد از لغو زنجیره ای کنسرت های موسیقی در شهرستان ها گویا نوبت به تئاتر رسیده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.