دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: «غفلت صورت گرفته در خصوص علیرضا رجایی مصداق نقض شدید حقوق بشر است»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «غفلت» از درمان علیرضا رجایی در زندان را «غیرقابل قبول و نقض شدید حقوق بشر» خواند و از جمهوری اسلامی خواست ضمن پذیرش مسئولیت اتفاق رخ داده برای این روزنامه‌نگار، نسبت به درمان دیگر روزنامه‌نگاران زندانی از جمله احسان مازندرانی اقدام کند.

متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

«فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در خصوص عدم درمان به موقع علیرضا رجایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، در دوره زندان، که منجر به از دست دادن چشم راست وی و بخشی از صورتش شده را محکوم کرده و نظام قضایی ایران را مسول عوارض پیش آمده برای این روزنامه‌نگار بعلت قصور آنان در درمان به موقع وی می‌داند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین از حکومت ایران می‌خواهد به مسئولیتش در قبال درمان روزنامه‌نگاران زندانی از جمله احسان مازاندرانی، که هم‌اکنون در زندان با بیماری مواجه است بر عهده بگیرد.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در اینباره گفت: ما از نظام قضایی جمهوری اسلامی و مسولین زندانها در ایران می‌خواهیم که مسولیت اتفاقی که برای علیرضا رجایی رخداده است را برعهده بگیرند و نسبت به درمان روزنامه‌نگاران از جمله همکارمان احسان مازندرانی که هم اکنون در زندان اوین نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد اقدام کنند.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ادامه افزود: این سطح از غفلت از سوی مقامات مسئول بطور عمدی یا با هر توجیهی انجام شده کاملا غیر قابل قبول و نقض شدید حقوق بشر است.

علیرضا رجایی در سال ۲۰۱۱ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به مدت ۴ سال در زندان اوین بود، محکومیتی که در سال ۲۰۰۱ به حالت تعلیق درآمده بود اما با این حال اجرا شد و او سرانجام در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ آزاد شد.

به گفته همسر علیرضا رجایی سرطان او در زمانی که در زندان به سر می‌برد آغاز گردید اما مسولین زندان به او اجازه معالجه در بیمارستان را ندادند. به گفته یکی از همندان رجایی او در زندان از درد چشم و فک رنج می‌برد اما بهداری زندان تنها به دادن قرص‌های مسکن برای کم کردن درد اقدام می‌کرد و به او گفته بودند که مریضی خاصی ندارد.

علیرضا رجایی پس از آزادی از زندان در بیمارستان مورد معاینه قرار گرفت و بعد از انجام تست‌های مختلف مشخص شد که وی به سرطان سینوس مبتلا شده است. بلافاصله او اقدامات درمانی را آغاز کرد که ۶ دوره شیمی‌درمانی و ۴ دوره درمانی برای چشم و رادیوگرافی انجام داد. در دسامبر ۲۰۱۶ با معاینات انجام شده مشخص شد که سرطان مجددا فعال شده و به چشم راست و فک وی رسیده است و در سوم سپتامبر ۲۰۱٧ عمل جراحی ۱۴ ساعته جهت برداشتن قسمت‌های سرطانی بر روی صورت وی انجام شد که در نتیجه چشم راست و قسمتی از استخوان فک وی برداشته شد.

احسان مازندانی روزنامه‌نگاری که هم اکنون نزدیک به ۱۳ ماه است در زندان به سر می‌برد بعلت بیماری توان خوردن و آشامیدن خود را از دست داده و نزدیک به دو هفته است که از طریق سرم مواد لازم به بدن وی تزریق می‌شود که همه اینها نتیجه ضرب و شتم وی در زندان است. به گفته مادر احسان مازندرانی با وجود اینکه وی نزدیک به ۸ بار به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است اما هیچگونه درمانی دریافت نکرده است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.