ازدواج زودهنگام علت ترک تحصیل ۵۰ درصدی دختران در استان‌های مرزی

معاون امور ابتدایی آموزش و پرورش، با بیان اینکه، ۵۰ درصد دختران در استان‌های مرزی، ترک تحصیل میکنند، گفت: ازدواج زودهنگام علت ترک تحصیل، این کودکان میباشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلایل فرهنگی که موجب بازماندن کودکان از تحصیل می‌شود، گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان‌های مرزی به دلایل مختلف ترک تحصیل می‌کنند که یکی از این دلایل ازدواج زودهنگام است.

حکیم‌زاده تأکید کرد: در بسیاری از استان‌های مرزی، نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه حدود ۵۰ درصد است یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان این مقطع در مدرسه حضور ندارند و این آمار،‌ تکان‌دهنده است و ممکن است برخی از آنها به دلیل ازدواج زودهنگام مدرسه را ترک می‌کنند.
رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی آموزش‌وپرورش، درباره عوامل بازماندن کودکان از تحصیل در مناطق کم برخوردار کشور گفت: در برخی خانواده‌ها به‌خصوص در شهرهای کوچک کودکان بازوی کار خانواده محسوب می‌شوند، به‌طور مثال در فصل برداشت محصول این کودکان باید در کنار خانواده‌ها باشند که شاید انعطاف‌پذیری در زمان و مکان آموزش بتواند این مسئله را حل کند یا در برخی استان‌ها به دلیل تعصباتی که وجود دارد،‌ ممکن است دخترانشان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم خانم ندارد،‌ نفرستند.

معاون وزیرآموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دلایل فرهنگی نیز در بازماندن کودکان از تحصیل موثر است، گفت: در برخی از روستاها به دلیل دور بودن مدرسه فرزندان‌شان را علی‌رغم وجود وسیله حمل و نقل به مدرسه نمی‌فرستند. ما در بازدید‌هایی که از مناطق مختلف کشور داشتیم به دلایل متعددی برای بازماندن کودکان از تحصیل رسیدیم.

او با تاکید بر اینکه دبیرخانه مناطق محروم در چهار استان کشور به صورت نقطه به نقطه دلایل بازماندن کودکان از تحصیل را شناسایی و بررسی می‌کند، افزود: در برخی از بخش‌های استان‌های محروم نیز شرایط تحصیل مهیاست و میانگین‌ها به ما کمک نمی‌کند؛ بنابراین این موضوع به شکل نقطه‌ای با محورهای مختلفی از جمله نبود یا کمبود امکانات تحصیلی،‌ دلایلی فرهنگی و تعصبی یا ازدواج زود هنگام دانش‌آموزان دختر بررسی شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.