همدان و کرج؛ انتقال دستکم چهارده زندانی به انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

طی روز گذشته دستکم ۱۴ زندانی با اتهامات مرتبط به با مواد مخدر و قتل جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی منتقل شدند تا حکم اعدام در موردشان اجرا شود. این زندانیان عمدتاً با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند.

هویت چهار تن از این زندانیان که از سوی سازمان حقوق بشر ایران احراز شده، عبارت است از: «جعفر زمانی»، «جمشید جوان بخش»، «رضا حیدری» و «مجتبی غیاث وند».

از سویی دیگر، یک زندانی به نام «مسعود جودکی» در زندان مرکزی همدان به سلول انفرادی منتقل شده است.

یک منبع مطلع در خصوص اتهام این زندانی گفته است: «مسعود اهل بروجرد بود و به اتهام ده کیلوگرم شیشه یا هروئین به اعدام محکوم شده است.»

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران به صدور احکام اعدام بر پایه اعترافات زیر شکنجه متهم می‌شوند. مقام‌های ایرانی بارها «وقوع شکنجه» را رد کرده و در مواردی نیز این اتهام را در راستای «تخریب چهره نظام» توصیف کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.