وزیر کار و تعاون: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار داریم

علی ربیعی وزیر تعاون، گفت: «در حال حاضر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار داریم و توان تولید سالانه ۱۴۰۰ هزار شغل را نداریم.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری صداو سیما، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایجاد اشتغال در دولت دوازدهم و اولویت دولت گفت: اشتغال از موضوعات مهمی در جامعه است که نیاز به بحث فراوان دارد. در عرضه و تقاضا بحث بیکاری و اشتغال با مشکل مواجه شدیم. نرخ رشد اقتصادی و جمعیت اگر هماهنگ باشد نرخ بیکاری مشخص می‌شود.
وی گفت: «در تقاضا سال‌ها رشد منفی داشتیم و ۶۰ درصد کسری رشد داشتیم که مشکلات زیاد شد. در حال  حاضر حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار داریم که اگر افرادی هم که وارد بازار کار می‌شوند نتیجه نگیرند، به میزان بیکاران بازهم افزوده می‌شود.»
وزیر تعاون تصریح کرد: «کشش اقتصاد و ظرفیت اقتصاد ما توان تولید سالانه ۱۴۰۰ هزار شغل را ندارد. برنامه ششم بر اساس رشد ۸ درصد است که برای رسیدن به این رشد ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که باید سرمایه‌گذاری خارجی نیز داشته باشیم چراکه در دوران رکود که ۶ درصد کسری داریم نمی‌توانیم به تعداد شغل موردنیاز برسیم.»
ربیعی افزود: پول پاشیدن مشکل را حل نمی‌کند بلکه باید پول را درست هزینه کرد تا نتیجه درست بگیریم. نیاز به طراحی و کارگر ماهر داریم که باید تولید و بازاریابی صورت بگیرد.
وی افزود: «باید نهادهایی برای اتصال به جامعه بین‌الملل و بازارهای جهانی ایجاد کنیم. در گردشگری جهت‌ها روی وام هتل بوده است اما با مطالعات انجام‌شده مسیرهای گردشگری مشخص شد. باید جهت‌دهی وام و تعریف زنجیره‌ها درست انجام شود.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: «در رسته‌های پرکشش مثل پوشاک، کشاورزی، قطعه‌سازی، بسته‌بندی و … برنامه‌ریزی شده است که بتوانیم شغل‌های موردنیاز را تأمین کنیم. »

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: «ساماندهی بچه‌های کار در نظر است، برخی فروخته شده‌اند برخی هم به‌وسیله پدر و مادر وادار به‌کار شده‌اند؛ ستاد حمایت از بچه‌های کار شنبه تشکیل می‌شود و بچه‌های کار جمع‌آوری و ساماندهی خواهند شد و تا زمانی که تحصیل آنها تضمین شود خودمان نگهداری خواهیم کرد. ساماندهی زنان سرپرست خانوار نیز در دستور کار است بیمه آنها انجام شده است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.