گزارش سازمان ملل: «جمهوری اسلامی فعالان حقوق بشر ایرانی تحت فشار قرار داده است»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی ایران را به دلیل اعمال فشار بر شهروندانی که با این سازمان در زمینه حقوق بشر همکاری می‌کنند، مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود گفته است که ایران و ۲۸ کشور دیگر شهروندان خود را به دلیل همکاری با سازمان ملل تحت فشار گذاشته و به نحوی مجازات کرده‌اند.

اندرو گیلمور، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد که از میان آن دسته از شهروندانی که با دفتر حقوق بشر این سازمان همکاری یا ارتباط داشته‌اند، هستند کسانی که «ربوده، بازداشت یا حتی ناپدید شده‌اند».

گیلمور همچنین از مشکلاتی که برای شهروندان این کشورها به دلیل کار در زمینه حقوق بشر پیش می‌آید ابراز «انزجار» کرد.

آقای گیلمور در مقام معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه، این مشکلات و اتفاقات برای شهروندان را «کاملا مخالف منشور و روح سازمان ملل و به‌ویژه این شورا» توصیف کرد.

رادیو فردا در این خصوص نوشته است: ایران همواره به دلیل «نقض حقوق بشر» مورد سرزنش سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر بوده است، از جمله زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز در سی‌وششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر از «نقض حقوق بشر» در ایران انتقاد کرد.

گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل حاکی از آن است که برخی از قربانیان فشار حکومت‌ها، کسب و کار خود را از دست داده‌اند، برخی شاهد یورش نیروهای امنیتی به خانه یا محل کارشان بوده‌اند و بعضی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

این‌ها اتفاقاتی است که به طور معمول و به‌ویژه در سال‌های گذشته برای فعالان حقوق بشر در ایران افتاده و در نهایت اغلب آنها با اتهاماتی چون اتهامات امنیتی یا تشویش اذهان عمومی سر از زندان در آورده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.