نگرانی گزارشگر ویژه ملل متحد از اعدام‌‌ها و نقض حقوق بشر در ایران

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود درباره شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی گفت که نسبت به اعدام ها در ایران و نقض حقوق اقلیت های دینی در این کشور نگران است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل، سوم آبان‌ماه نخستین گزارش خود در مقام فعلی را از شش ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، در جمع نمایندگان ایران، و دیگر کشورها ارائه کرده‌است.

این گزارش در جلسه «کمیته سوم» نشست همگانی ملل متحد ارائه شده‌است.

عاصمه جهانگیر از اعدام ۴۳۵ نفر در سال گذشته در ایران خبر داد و از ایران خواست اعدام کودکان را متوقف کند.

خانم جهانگیر گزارش کرد که از ماه ژوئن به این سو دوازده روزنامه نگار و ۱۴ نفر فعال شبکه های اجتماعی بازداشت شده اند یا در برایشان حکم صادر شده است.

عاصمه جهانگیر در گزارش خود نوشته که به کار بردن «شکنجه روحی و جسمی» همچنان در ایران ادامه دارد. او گفته که ایران همچنان قصاص را برای «نابینا کردن» و «قطع عضو» به کار می برد.

گزارشگر ویژه در مورد وضعیت اقلیت‌های قومی و باورمندان به عقاید و دین‌های دیگر، گزارش‌ها در مورد پیگرد، بازداشت‌های خودسرانه و یا شکنجه این دسته از شهروندان ابراز نگرانی کرده‌است.

دو ملیتی ها و بازداشت شدنشان در ایران یکی دیگر از مواردی بود که در گزارشعاصمه جهانگیر به آن اشاره شده بود. در گزارش خانم جهانگیر به خصوص از نازنین زاغری- راتکلیف نام برده شده که حکومت ایران او را به اتهام عضویت در سازمان‌هایی است که «برای براندازی نظام» تلاش می‌کنند، دوباره محاکمه خواهد کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از دکتر احمدرضا جلالی نام برد که به اتهام «محاربه» حالا در ایران با حکم اعدام روبه رو شده است.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را حاصل اقدام سیاسی و گزینشی شورای حقوق بشر می‌داند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.