بحران کولبران دانش‌آموز در کشور

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار کولبر در کشور داریم، گفت: کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش‌آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، رسول خضری، نماینده مجلس شورای اسلامی، با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، در رابطه با وضعیت معیشت کولبران به خصوص در معابری که مسدود شده است، بیان داشت: در سال گذشته کمیته حقیقت یاب در خصوص وضعیت کولبران تشکیل شد و این مساله و مشکلات آنها به طور دقیق بررسی شد. در حال حاضر معابر کولبری از طرف کشور عراق مسدود شده است؛ یعنی مسئولان عراقی اجازه نمی‌دهند که کولبران در معابر مخصوص تردد کنند.

وی تاکید کرد: معبر از سمت ایران باز است، اما تا مرز رسمی باز نشود، اجازه نمی‌دهند که کولبران تردد کنند، متاسفانه در حال حاضر کولبری در این مرزها متوقف شده است. با وزارت کشور و شورای امنیت ملی جلسات متعددی برای حل مشکل کولبران و مسدود شدن معابر آنها برگزار کرده‌ایم تا این معبرها باز شود.
خضری گفت: کمیته‌ حقیقت‌یاب به منظور مشاهده مستقیم وضعیت کولبران تشکیل شد. همچنین کمیته حقیقت‌یاب علت شلیک گلوله به کولبران رابررسی کرده است. در قدم بعدی میزان وزن بارهایی که توسط این کولبران حمل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. یک بار برای اینکه متوجه شوم بار چه اندازه سنگین است، آن را امتحانی روی کولم خود گذاشتم و تا امروز مشکل جسمی پیدا کرده‌ام. آنها حدود ۲۲۰ کیلو بار را بر دوش‌های خود حمل می‌کنند و علاوه بر سنگینی بار، مشکلات جسمی نیز آنها را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیمه و تشکیل تعاونی برای کولبران مطرح شده‌است، افزود: در رابطه با بیمه کولبران باید به دو نکته اشاره کنم، اول اینکه بیمه کولبران اختیاری است و ۹۵ درصد مبلغ آن را باید خودشان پرداخت کنند. از صندوق بیمه عشایر نیز مبلغی برای بیمه آنها تخصیص داده می‌شود.

خضری در رابطه با بحث بیمه و از کارافتادگی کولبران گفت: انتظار داریم که فرمانداری به کمک ادارات تعاون سریعا لیست کولبران را در اختیار وزارت کشور و بیمه روستائیان و عشایر بگذارد و هر چه سریعتر راهکاری برای آنها اندیشیده شود. این کولبران اگر یک روز کار نکنند، گرسنه می‌مانند و ما به صورت شبانه‌روزی درصدد هستیم مشکلات آنها را بررسی کنیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.