عدم وجود ایمنی در ۷۰ درصد معادن زغال‌سنگ

رئیس خانه معدن از فعالیت ۸۳ معدن زغال سنگ در کشور خبر داد و گفت: ۷۰ درصد معادن زغال سنگ شرایط مطلوب ایمنی را ندارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از میزان، بهرامن، رئیس خانه معدن، با بیان اینکه کشور نیازمند ۲میلیون تن زغال سنگ است،اظهار کرد: اگر این معادن را تعطیل کنیم باید این میزان از واردات تامین شود لذا باید معادن را تجهیز کنیم و اینکار نیازمند حمایت دولت است.

حدود۱درصد از نیروی کار جهان در بخش معدن مشغول به کارند و ۸ درصد از حوادث منجر به مرگ در محیط کار متعلق به این بخش است. بررسی شاخص‌های ایمنی در معادن گام مهمی در بهبود وضعیت ایمنی معادن است.

و نیز، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در یادداشتی گفت: حدود یک درصد از نیروی کار جهانی در بخش معدن مشغول به کارند و ۸ درصد از حوادث منجر به مرگ در محیط کار متعلق به این بخش است. بررسی شاخص‌های ایمنی در معادن به‌خصوص در معادن زیرزمینی و معادن زغال‌سنگ می‌تواند گام مهمی در بهبود وضعیت ایمنی معادن کشور و جلوگیری از ایجاد حوادث به‌حساب آید.

ازآنجاکه بیش از ۵۸درصد مردم جهان، یک‌سوم از دوران زندگی خود را در محیط‌های کار سپری می‌کنند، بنابراین پرداختن به ایمنی محیط کار از اصلی‌ترین وظایف دولت و کارفرمایان است. درواقع ایمنی شاخه‌ای از علم است که به تجزیه‌وتحلیل عوامل مخاطره‌آمیز می‌پردازد و راهکارهای کنترل و کاهش آن را پیگیری می‌کند. بر اساس تعریف سازمان بین‌المللی کار، حادثه شغلی یک واقعه برنامه‌ریزی نشده و غیرمنتظره ناشی از کار است که منجر به مرگ، بیماری و یا آسیب یک یا چند کارگر می‌شود.

مطابق با آمار سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۲ میلیون نفر در محیط کار جان خود را براثر حوادث از دست می‌دهند و صدها هزار کارگر نیز دچار آسیب‌های جدی کوچک و بزرگ می‌شوند. طبق اعلام این سازمان، مرگ هر فرد به معنای از دست دادن حدود ۷۵۰۰ روز کاری هست. در ایران نیز سالانه حداقل ۱۴۰۰ نفر براثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و شش برابر این رقم نیز آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی است که هزینه اقتصادی و روانی سنگینی را به جامعه تحمیل می‌نماید. برای مثال در سال ۱۳۹۴، حدود ۱۸۵۰ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را ازدست‌داده‌اند که به این واسطه در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور هزینه تحمیل گردید. خسارت جانی، مالی (تجهیزاتی)، اقتصادی و روانی ناشی از بروز حوادثی از این قبیل بسیار سنگین هست و گاهی جبران آن اصلاً میسر نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.