«ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه»؛ تحصن ۲۰۰ تن از بازنشستگان کشوری مقابل سازمان برنامه و بودجه

حدود ۲۰۰ تن از بازنشستگان کشوری روز ۱۰ آبان،‌ برای سومین روز متوالی در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، این گروه از بازنشستگان در اعتراض به اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری، پایین بودن سطح مستمری‌ها و ناکارآمدی سیستم بیمه، «سفره خالی» پهن کردند.

یکی از تجمع‌کنندگان گفت: «می‌خواهیم به صورت نمادین، وضع معیشتی خود را به مسئولان نشان دهیم و از آنها بخواهیم که به شرایط زیستی و معاش بازنشستگان توجه کنند».

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از اولین روز تجمع اعتراضی بازنشستگان در روز دوشنبه هشتم آبان، نوشته بود که آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه»، «معیشت منزلت سلامت حق مسلم ماست»، «خط فقر ۴میلیون حقوق ما ۱میلیون» و «این همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی».

اعتراض بازنشستگان در شرایطی انجام شده است که پیش از این، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی به استناد به نتایج یک تحقیق اعلام کرده بود: ۴۸ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ‌گونه بیمه و مزایایی ندارند، ۵۲ درصد از درآمد و حقوق کافی برخوردار نیستند و ۳۴ درصد از خدمات بهداشت و درمان مناسب بی‌بهره هستند.

علی‌اصغر بیات روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفته بود: «خدماتی که بازنشستگان از صندوق‌های بازنشستگی دریافت می‌کنند، برابر نیست و به علت کمبود منابع مالی صندوق‌ها، کیفیت خدمات‌رسانی به این افراد در حال کاهش است».

پیش از تجمع بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه، ‌تجمع‌های دیگری نیز برگزار شده بود. از جمله، صدها تن از بازنشستگان فرهنگی و دیگر ارگان‌های دولتی روز ۳۱ مرداد‌ در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این تجمع با فراخوان گروه اتحاد بازنشستگان برگزار شده بود.

گزارش رسانه‌ها در ایران حاکی از نارضایتی بازنشستگان از وضعیت رفاهی و معیشتی‌شان است. این در حالی است که مقام‌های دولتی همواره قول‌هایی در مورد بهبود وضعیت آنها داده و در عین حال،‌ از افزایش مستمری بازنشستگان سخن گفته‌اند.

با این همه، ‌منتقدان دولت نسبت به تحقق این قول‌ها ابراز تردید کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.