بیماری های شغلی ۶ برابر بیش از حوادث کار عامل مرگ کارگر می‌شود

رئیس بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیماری های شغلی ۶ برابر بیش از حوادث کار عامل مرگ کارگران می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، علی مظفری ظهر چهارشنبه، در جمع بازرسان کار استان اصفهان، اظهار داشت: ایمنی و بهداشت کار از اهمیت وجایگاه بالایی برخوردار است به طوری که سالانه بیش از ۲۳ هزار نفر در سطح جهان بر اثر بیماری های شغلی و حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیان داشت: تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری های شغلی بیش از شش برابر حوادث ناشی از کار است.

رئیس بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیماری‌های شغلی به دلیل اینکه در بازه زمانی بلند مدت اتفاق می افتد کمتر مورد توجه قرار می گیرد این در حالی است که سالانه مبلغی معادل دو هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار از ثروت های جهان برای بیماری های شغلی و حوادث ناشی از کار به هدر می‌رود.

وی اضافه کرد: در سطح ملی نیز شورای عالی حفاظت فنی به عنوان پارلمان ملی کار کشور با اعضای عالی رتبه و وظیفه مدار ارگان های مربوطه، اساتید دانشگاهی و شرکای اجتماعی وظیفه تدوین دستور العمل ها و آیین نامه های مربوط به حوزه صیانت از نیروی کار را برعهده دارند.

مظفری اعلام کرد: در نتیجه تلاش های این شورا، تاکنون دستور العمل و آیین نامه در سطح کشور در حوزه سلامت و نیروی انسانی تدوین شده است که اجرای آنها برای همه کارفرمایان و متناسب با شرایط شغلی، الزامی است.

وی با بیان اینکه تعدادی از این آیین نامه‌ها به عنوان آیین نامه بنیادی است اعلام کرد: از مهمترین آیین نامه‌های تدوین شده آیین نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و آیین نامه به کارگیری مسئولان ایمنی در کارگاه ها است.

رئیس بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آیین نامه به کارگیری مسئولین امینی در کارگاه ها راهگشای موضوع ایمنی در کارگاه ها خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های کوچک مقیاس رخ می دهد.

مظفری گفت: در کارگاه های کوچک افراد غالباً ازاطلاعات ایمنی بی بهره اند و این امر نقش موثری در افزایش حوادث ناشی از کار این کارگاه ها داشته است.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع اضافه کرد: با وجود انعطاف پذیری آیین نامه به کارگیری مسئولان ایمنی در کارگاه ها، کارفرمایان می توانند با توجه به ماهیت کار خود فردی را به عنوان افسر ایمنی کارگاه و رابط بین بازرس کار و کارفرما معرفی کنند و فرد مورد نظر پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم کار خود را شروع کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.