حضور ۶ هزار بی‌خانمان غیرمعتاد در کف خیابان‌ها

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۶ هزار نفر از افرادی که به هیچ عنوان معتاد نیستند و شامل کودک کار، زن کار، زن خیابانی، بیماران مزمن روانی، کارگران فصلی که به تهران برای پیدا کردن کار آمده‌اند نیز شب‌ها در کنار معتادان و در همان بیقوله‌ها به سر می‌برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، «سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۸ هزار نفر از معتادان متجاهر را به مراکزمان انتقال داده‌ایم، اما ۶ هزار نفر از افرادی که به هیچ عنوان معتاد نیستند و شامل کودک کار، زن کار، زن خیابانی، بیماران مزمن روانی، کارگران فصلی که به تهران برای پیدا کردن کار آمده‌اند نیز شب‌ها در کنار معتادان و در همان بیقوله‌ها به سر می‌برند.»

پرویز افشار، با حضور در غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جمع‌آوری، ساماندهی و اعزام معتادان به مراکز درمانی همچنان شاهد حضور معتادان متجاهر در خیابان هستیم، گفت: اگرچه اقداماتی که در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی این افراد انجام می‌شود، یک مسکن بسیار خوب است تا آسیب‌های اجتماعی را در کف خیابان نبینیم، اما نسخه شفابخش و معجزه‌آسایی برای بهبود و شفای آسیب‌های اجتماعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شفای آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک برنامه مدون و همه جانبه‌ای است که بخشی از آن به قبل از ورود آسیب و بخشی دیگر در حین بروز آسیب و بخشی بعد از درمان مربوط است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در بخش قبل از بروز آسیب بسیاری از برنامه‌ها در کشور ما باید انجام شود، گفت: این برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد به دام آسیب‌های اجتماعی گرفتار نشوند. ایجاد زمینه امید، نشاط و برنامه‌های مفرح و شادی‌آور در مردم، ایجاد همبستگی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، اشتغال افراد، امنیت اجتماعی، آموزش اجتماعی و… از موضوعاتی است که باید دست به دست هم دهند تا از بروز و ظهور آسیب‌ها جلوگیری شود.
افشار گفت: پرداختن به موضوع جمع‌آوری معتادان و اعزام آنها به مراکز مورد نظر در حقیقت بخش کوچکی از نظام مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است و به هیچ عنوان چرخه کاملی نیست. افراد آسیب دیده حداکثر سه تا شش ماه در مراکز نگهداری حضور دارند و دوباره به همان محیط قبلی بازمی‌گردند و این چرخه همچنان تکرار می‌شود.
وی ادامه داد: ۸ هزار نفر از معتادان متجاهر را به مراکزمان انتقال داده‌ایم اما ۶ هزار نفر از افرادی که به هیچ عنوان معتاد نیستند و شامل کودک کار، زن کار، زن خیابانی، بیماران مزمن روانی، کارگران فصلی که به تهران برای پیدا کردن کار آمده‌اند نیز شب‌ها در کنار معتادان و در همان بیقوله‌ها به سر می‌برند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان اعتیاد در میان رانندگان وسایل نقلیه سنگین نیز بالاست. متاسفانه تبلیغات اغواکننده‌ای در این زمینه وجود دارد که کارگران یا رانندگان با مصرف این مواد می‌توانند کارآیی خود را افزایش دهند. این موضوع دروغی بسیار بزرگ است و کسانی که به سمت و سوی مواد مخدر می‌روند ممکن است در همان ابتدا تغییرات برایشان ایجاد شود، اما در ادامه قطعا همان کارایی گذشته را نیز از دست خواهند داد.

افشار در پاسخ به این سوال که کدام یک از موادمخدر صنعتی یا سنتی در بین کارگران و رانندگان رواج بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: محرک‌های صنعتی مانند شیشه و مواد سنتی مانند تریاک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.