اعدام دستکم شش زندانی در بندرعباس، ارومیه و اردبیل

طی دو روز اخیر دستکم یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی بندرعباس، چهار زندانی با اتهام قتل عمد در زندان مرکزی ارومیه و یک زندانی با اتهام زنای به عنف در زندان اردبیل اعدام شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه حکم اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا درآمد. این زندانیان همگی با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند،

هویت زندانیان اعدام شده «مرتضی قلی‌پور»، «مهدی حاجی‌زاده»، «قباد مرادی» و «رامین عشقی» احراز شده است.

در همین روز یک زندانی که با اتهام زنای به عنف به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.

هویت این زندانی مدد علیزاده اعلان شده که از بند ۵ زندان مزبور جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

از سویی دیگر سازمان حقوق بشر گزارش کرد که صبح روز جاری، دوشنبه ۲۲ آبان ماه یک زندانی در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شد. هویت این زندانی صابر سلیمانی ۳۷ ساله و اهل شهر تکاب احراز شده است. وی سال ۱۳۹۳ به اتهام حمل ۹ کیلو گرم هروئین و ۲ کیلو و هفتصد گرم شیشه بازداشت و در دادگاه انقلاب بندرعباس به اعدام محکوم شده بود.

حکم اعدام این زندانی در حالی اجرا شد که از فردا «قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» اجرایی خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.