اجرای حکم اعدام دستکم چهار زندانی در کرج و تبریز

طی روز های اخیر دستکم چهار زندانی در کرج و تبریز به اتهام های محاربه و قتل اعدام شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۱ آذرماه، یک زندانی که با اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود، در زندان رجایی شهر کرج به طناب دار آویخته شد.

هویت این زندانی از سوی سازمان حقوق بشر «مجید سعادت» احراز شده است.

مجید سعادت با اتهام مبهم «محاربه» به اعدام محکوم شده بود و مشخص نیست دقیقاً چه عمل مجرمانه‌ای انجام داده و یا چه شواهدی در دادگاه علیه او استفاده شده است.

یکی از نزدیکان این زندانی گفته بود: «مجید سعادت با جعل عنوان مقام دولتی و مأمور وزارت اطلاعات از برخی مسئولین اخاذی می‌کرده است. با این حال وی هیچ گاه اقدام خشنی در فعالیت‌های مجرمانه خود نداشت و از سلاح سرد یا گرم استفاده نکرده بود که بخواهند اتهام محاربه را به وی بزنند.»

از سویی دیگر سحرگاه روز چهارشنبه ۱ آذر ماه، سه زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند.

اسامی این سه زندانی «جمال قنبری اهل تبریز، از بند ۱۲»«سعید عسکری اهل میانه، از بند ۹»؛ «علی دلگشادی اهل ممقان، از بند ۹» اعلام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.