۵۶۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه؛ چهار ماه حقوق معوقه و دفترچه‌های بیمه تمدید نشده

اداره تامین اجتماعی اعلام کرده که چهار ماه مطالبات مزدی ۵۶۰۰ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده و در عین حال، دفترچه‌ بیمه‌های آنان و اعضای خانواده‌هایشان به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه‌ها از سوی کارفرما تمدید نشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فردین خسروی، رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه، روز چهارشنبه اول آذر، گفت که «کارفرمای هفت تپه هنوز لیست بیمه‌ماه‌های شهریور و مهر کارگران را ارسال نکرده است».

به گفته وی، بر اساس مقررات سازمان تامین اجتماعی٬ در صورت ارسال نشدن این فهرست٬ امکان تایید دفترچه‌های بیمه کارگران وجود ندارد.

آقای خسروی در عین حال٬ میزان بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمای خصوصی این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی را بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که اسامی شمار زیادی از کارگران این مجتمع٬ برای بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور به تامین اجتماعی هفت تپه ارسال شده و این سازمان٬ مقدمات بازنشستگی آنها را فراهم کرده است.

با این حال٬ آن‌طور که این مقام رسمی اعلام کرده است٬ در صورتی که کارفرمای شرکت نیشکر هفت تپه هزینه چهار درصدی بازنشستگی این کارگران را به تامین اجتماعی بپردازد٬ احکام بازنشستگی آنها صادر خواهد شد.

رادیو فردا در این خصوص نوشته است که پیشتر کارگران شرکت نیشکر هفت تپه گفته بودند که تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی در این مجتمع، پس از خصوصی سازی این مجتمع در اسفند سال ۹۴ آغاز شد؛‌ موضوعی که اعتراض کارگران در زمان های مختلف از جمله چهار تجمع اعتراضی در پنج‌ماهه اول سال ۹۶را به همراه داشته است.

آن‌طور که روزنامه «جامعه فردا» روز چهارشنبه نوشته،‌ پرداخت نشدن مطالبات کارگران، بازنشستگان و مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران از جمله تعهدات کارفرما بوده که تحقق نیافته است.

بر اساس این گزارش٬ در پی اعتراض‌های صورت گرفته در این شرکت، برخی کارگران از کار تعلیق شده‌اند که علت این اقدام از سوی مسئولان مجتمع٬ عضویت آنها در سندیکای کارگران این شرکت و آنچه «تحریک کارگران برای برگزاری تجمع صنفی» عنوان می‌شود٬ بوده است.

اما کارگران می‌گویند محرک اصلی برگزاری این تجمع‌ها، «شرایط بدِ زیستی آنها، عملکرد و سیاست‌های کارفرما و «بی‌توجهی» مسئولان شهرستان شوش و استان خوزستان است.

جامعه فردا نوشته که تعلیق‌های پی‌درپی کارگران٬ منجر به تصمیم به خودسوزی از سوی دست‌کم یکی از آنها شده است. از آن جمله٬ در صبح روز چهارم آبان، یک کارگر نیشکر هفت‌تپه قصد داشت خود و پسر و دختر نوجوانش را در مقابل دفتر این شرکت به آتش بکشد و حتی روی خود بنزین ریخ ولی٬ از سوی سایر کارگران نجات پیدا کرد.

علی، یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه که ۱۸ سال است به‌صورت استخدام رسمی در بخش‌های مختلف این کارخانه مشغول به‌کار بوده است٬ به این روزنامه گفت: مشکلات شرکت از زمان «خصوصی‌سازی‌‌اش شروع شد».

به گفته وی، تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، کار را به جایی رسانده است که «الان تقریبا در تمام مغازه‌های شهر، حساب دفتری داریم».

علی اضافه کرد که «وقتی هم که به اداره کار شکایت می‌کنیم عملا به‌جایی نمی‌رسیم. چون اغلب مسئولان استان، پشت کارفرمای این شرکت هستند و قرار نیست کسی به درد ما گوش کند».

مقام های دولتی همواره می‌گویند که تلاش می‌کنند از منافع کارگران دفاع کنند.

به‌گفته این کارگر، در چنین شرایطی، فشارها روی کارگرانی که با دستمزدهای حداقلی در این کارخانه مشغول به‌کارند، افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است دست به اقداماتی چون خودسوزی بزنند.

پس از تجمع گسترده کارگران نیشکر هفت‌تپه در مرداد سال جاری که به بسته شدن جاده بندرامام – اندیمشک انجامید٬ جواد کاظمی نسب، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز واگذاری نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی را یکی از دلایل مشکلات دامنه‌دار کارگران این شرکت عنوان کرد.

به گفته کاظمی‌نسب٬ «این مجموعه به دلیل آنکه به‌دست افراد خصوصی که توانایی انجام مدیریت آن را ندارند واگذار شده، کارگران را دچار مشکل کرده است».

به نوشته جامعه فردا، رضی نوری٬ نماینده شوش در مجلس نیز با اشاره به «نسیه بردن نان از نانوایی» از سوی برخی کارگران به علت «نداری»٬ گفت:‌ «برخی‌ها به اسم خصوصی‌سازی مشغول کارهایی هستندکه حتی ممکن است شهرستان را به آتش بکشانند و این مورد پذیرش ما نیست».

در همین ارتباط، ‌کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بارها خواستار بازگشت مالکیت این مجتمع به دولت شده اند. این درخواستی است که از سوی کارگران کارخانه های بزرگی مانند هپکو، ‌آذرآب، پلی اکریل، آلومنیوم مهدی و بلبرینگ سازی در ایران مطرح شده است. با این همه،‌ مقام های دولت حسن روحانی از سیاست خصوصی‌سازی دفاع کرده و بر ادامه آن پافشاری کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است علاوه بر مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه٬ سایر خانواده‌های کارگری در این شهر کارگرنشین نیز با سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارگران کاغذپارس و شرکت قند نیز علاوه بر کارگران نیشکر٬ عمده اهالی این شهر را تشکیل می‌دهند و اغلب آنها از شهرهای شوش، اندیمشک، دزفول و شهرک‌ها و روستاهای اطراف به نیشکر هفت‌تپه می‌آیند.

آنها به روزنامه جامعه‌ فردا گفته‌اند «بی‌توجهی» به وضعیت شغلی بسیاری از این کارگران، آنها و خانواده‌هایشان را «درگیر آسیب‌هایی می‌کند که جبران‌ناپذیر است.»

فروش کلیه٬ وسایل منزل و یادگاری‌های خانوادگی و دستفروشی٬ از جمله راه‌هایی است که کارگران گفته‌اند به وسیله آنها سعی می‌کنند زندگی خانواده‌هایشان را به سختی به کمترین حداقل‌ها برسانند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.