پلمب دفتر کانون صنفی معلمان استان قزوین و اعتراض تشکل معلمان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای نسبت به پلمپ دفتر کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین اعتراض کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مدیر کل سیاسی استانداری قزوین در نامه‌ای به اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، فعالیت این کانون را غیرقانونی اعلام کرده و حراست اداره کل آموزش و پرورش این استان نیز با دفتر را پلمپ کرده و حتی تابلوی آن را پایین کشیده‌است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود اعلام کرده است که کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین در سال ۷۷، «مجوز فعالیت خود را از کمیسیون ۱۰ احزاب وزارت کشور» دریافت کرد و پس از چند سال، در زمستان سال گذشته، نیز فعالیت خود در دوره جدید را «با کسب مجوز از فرمانداری قزوین» آغاز و انتخابات مجمع عمومی را با حضور نمایندگان فرمانداری برگزار کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بخشی از بیانیه خود از «مجریان قانون» انتقاد کرد که «نمی‌دانند که طبق قانون احزاب، هرتشکل پس از دریافت مجوز فعالیت، حکم شخصیت حقوقی یافته و برای پلمپ یا تعطیلی آن نیاز به محاکمه قضایی و حکم قانونی دارد و هیچ فرد ونهادی نمی‌تواند بدون طی مراحل قضایی آن را پلمپ نماید».

در این بیانیه همچنین گفته شد که عدم صدور پروانه تمدید فعالیت برای تشکل‌هایی که به‌صورت قانونی اقدام به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره کرده‌اند و عدم صدور مجوز برای برگزاری مجمع عمومی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، «تعرض به حقوق مدنی و حق تشکل‌یابی شهروندان» محسوب می‌شود.

احمد مدادی، عضو سابق کانون صنفی معلمان ساکن آمریکا، در این خصوص به رادیو فردا گفته است: «از سویی، دولت مثل سابق در سرکوب فعالان مدنی و نهادهای مدنی مشارکت نمی‌کند و حتی در مواردی معترض و منتقد چنین رفتارهایی از سوی سایر ارکان حکومتی هم هست. در مواردی رویکرد همدلانه‌تری نسبت به فعالان و نهادهای مدنی دارد و فضای فعالیت و تنفس بیشتری را به جامعه مدنی می‌دهد، اما از سویی دیگر، متناسب با شعارها، اظهارات و موضع‌گیری‌های مسئولین دولتی، در عمل حمایت و پشتیبانی لازم را از جامعه مدنی به عمل نمی‌آورد و در برابر فشارها و رفتارهای غیرقانونی گروه‌های فشار رسمی و غیررسمی و مراکز قدرت، به سرعت کوتاه آمده و به اصطلاح پشت فعالان مدنی را خالی می‌کند».

آقای مدادی با اشاره به اعتراض‌های اخیر معلمان در ایران افزود: «از سویی، به قدری فضای فعالیت و تنفس وجود دارد که فعالان صنفی معلمان توانایی برگزاری تجمعات گسترده و سراسری را دارند؛ از جمله تجمع در نزدیک به ۲۰ استان ایران در روز جهانی معلم تا جایی که حتی رئیس‌جمهوری صریحاً حق اعتراض معلمان را به رسمیت بشناسد، اما از سویی دیگر، فعالان صنفی یکی پس از دیگری بازداشت شده و حبس‌های طولانی مدت‌شان که تا الان تعلیق بوده به اجرا گذاشته می‌شود».

حسن روحانی از سال ۹۲ تاکنون رئیس‌جمهوری ایران بوده‌است. در این مدت، اما عملکرد دولت‌های او با انتقاد فعالان صنفی مواجه بوده‌است؛ انتقادهایی که گاه در برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در ایران نیز بازتاب یافته‌است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.