قوانین دانشگاه کاشان؛ «زن باید متاهل باشد تا بتواند ساز بزند»

کارشناس فرهنگی دانشگاه کاشان در نامه‌ای به دبیر «کانون موسیقی» این دانشگاه نوازندگی زنان در کنار مردان را مشروط به تاهل آنان کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، «هدی» یکی از دانشجویان این دانشگاه که نوازنده سنتور است، به ایران وایر گفته است: «برای اجرای موسیقی باید شناسنامه به خودمان بچسبانیم که شوهر داریم. دلیل این کار چیست؟ شاید فردا اجازه کتبی همسر را هم برای اجرای موسیقی بخواهند.»

به گفته او، کارشناس فرهنگی دانشگاه هیچ توضیحی درباره این که به چه دلیل این قوانین جدید وضع شده، نداده و تنها به آیین نامه برنامه موسیقایی که سال ۹۴ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده، اشاره کرده است؛ تیرماه ۹۴ مسوولان بسیج دانشجویی سراسر کشور در دیدار با «محمد فرهادی»، وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری وقت از برگزاری کنسرت در محیط دانشگاه گلایه کردند. خبرگزاری «تسنیم» همان وقت گزارش آن دیدار را با تیتر «برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها با شرایط وخیم ضد فرهنگی در شأن دانشگاه‌ها نیست»، منتشر کرد.

اسفند ۹۴ «آیین نامه برنامه موسیقایی» با امضای وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. این آیین نامه توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تدوین شده بود. در این آیین نامه، آموزش موسیقی در دانشگاه‌ها ممنوع و تنها برای دانشجویانی مجاز دانسته شده که موسیقی جزو سرفصل‌های آموزشی مصوب آن ها است. هم چنین استفاده از «موسیقی فاخر» نیز مجاز عنوان شده بود. البته شش شرط برای موسیقی فاخر در نظر گرفته بودند: «تقویت کننده هویت ملی و موازین اسلامی باشد؛ شعرش از بی‌بند وباری و یاس و ناامیدی مبرا باشد؛ هیجانات خارج از عرف و لهو و لعب نداشته باشد؛ میل پیشرفت و خودباوری را تقویت کند؛ کارخوانندگان و چهره‌های موجه باشد؛ محتوایش در جهت ترغیب وظایف سیاسی و اجتماعی و دینی باشد.»

در این آیین نامه، اجرای کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی دور از الویت‌های دانشگاه تشخیص و به طور کلی ممنوع اعلام شده است. تدوین کنندگان این آیین نامه مسوولیت صدور مجوز برنامه‌های موسیقایی را هم بر عهده شورای فرهنگی دانشگاه گذاشته بودند.

یکی از دانشجویان دانشگاه کاشان به «ایران وایر» می‌گوید: «آیین نامه موسیقایی سخت‌گیری کرده اما در همه دانشگاه‌ها یکسان است و هیچ جا نگفته که شورای فرهنگی دانشگاه می‌تواند قوانین جدید وضع کند؛ مثلا بگوید خانم‌های نوازنده لباس جیغ نپوشند، یا هدبند ببندند و حتما باید شوهر داشته باشندو… در آیین نامه ابلاغی به دانشگاه‌ها اصلا از نوازندگی خانم‌ها ایرادی گرفته نشده اما در دانشگاه کاشان…»

جمله اش را نصفه و نیمه رها می‌کند و می‌گوید: «یکی از دانشجویان که این موضوع را پی گیری کرده بود، می‌گفت مسوولان دانشگاه گفته‌اند مردم کاشان سنتی هستند و از این چیزها خوششان نمی‌آید. گفته‌اند مردم خوششان نمی‌آید دختر عزب بنشیند و ساز بزند. اما مگر مردم کاشان در دانشگاه حضور دارند؟ ما دانشجویان برای خودمان برنامه درست می‌کنیم.»

دو سال پیش «ایسکانیوز» گزارش داد در شهرهای اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و… گروه‌های موسیقی اجازه استفاده از هیچ نوازنده خانم یا همخوان زنی را در گروه ندارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.