تجمعات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های ایران در آستانه روز ۱۶ آذر/ تصاویر

تجمع‌های دانشجویی در ایران در اعتراض به مواردی چون برخورد با فعالان دانشجویی، تبعیض جنسیتی و خصوصی‌سازی آموزش عالی از روز گذشته در تعدادی از دانشگاه‌ها آغاز شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، از صبح روز دوشنبه ۱۳ آذر، در تجمعاتی که به مناسبت روز دانشجو در چند دانشگاه برگزار شد، دانشجویان به روند کالایی‌سازی آموزش، تبعیض جنسیتی، امنیتی کردن فضای دانشگاه و ایجاد مانع بر سر راه ایجاد تشکل‌های مستقل دانشجویی اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی با تجمع مقابل ساختمان ریاست دانشگاه به اخذ شهریه‌های سنگین اعتراض کردند.

در فراخوان دانشجویان دانشگاه علامه آمده بود: «در اعتراض به برنامه‌های اقتصادی-اجتماعی چند دهه اخیر که باعث بیکاری و فقر گسترده شده است، با تکیه بر اصل آموزش رایگان و مخالفت با بنگاه شدن دانشگاه در پردیس مرکزی جمع می شویم.»

دانشجویان دانشگاه تهران، پلاکادرهایی با مضامین اعتراض به وضعیت اقتصاد کشور و سیاست‌های کالایی سازی دولت در هر زمینه در دست گرفته بودند.

دانشجویان دانشگاه دولتی قم روز سه‌شنبه در اعتراض به تفکیک جنسیتی مراسم «روز دانشجو» در این دانشگاه، ضمن سر دادن شعارهایی سخنرانی حمید حاجی بابایی، نماینده اصولگرای مجلس، را ترک کردند.

دانشجویان با شعارهای «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت»، «با سنوات و وام‌ها، شدیم برده بانک‌ها» و «دانشجو آگاه است، با کارگر همراه است»، «تدبیر دولتمردان، ستم علیه زنان»، «مسکن و کار و درمان، آموزش رایگان، خواسته زحمت‌کشان» و «با تهدید، با احضار، ساکت نمی‌شیم این‌بار» اعتراض خود را به «وضعیت موجود» اعلام کردند.

در آستانه روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، هر ساله مراسم‌هایی در دانشگاه‌های مختلف ایران برگزار می‌شود.

در روزهای گذشته تعدادی از رسانه‌های ایران از «افزایش محدودیت» برای برگزاری سخنرانی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها و «فشار» به فعالان دانشجویی در آستانه روز ۱۶ آذر خبر داده‌اند.

تصاویری از تجمعات دو روز اخیر در پی می آید:

  • uni9
  • uni7
  • uni4
  • uni2

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.