روز جهانی حقوق بشر؛ راهپیمایی شماری از شهروندان ایرانی در کلن در حمایت از زندانیان سیاسی

گروهی از شهروندان ایرانی در کلن در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و وضعیت زندانیان سیاسی، در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهروندان ایرانی در این راهپیمایی که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر تشکیل شده بود، با در دست داشتن پلاکارد نسبت به نقض حقوق زندانیان سیاسی و مرگ خاموش آنان در زندان‌های ایران اعتراض کردند.

محمد نظری، محمدعلی طاهری، اسماعیل عبدی، گلرخ ایرایی، محمدصابر ملک‌رئیسی، علیرضا رجایی، فرهاد سلیمانپور ظهیر و زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر ازجمله کسانی بودند که از در این راهپیمایی حمایت شدند.

اهمال تعمدی دستگاه قضایی طی سال گذشته موجب مرگ خاموش شمار کثیری از زندانیان سیاسی شده است.

محمد جراحی، هدی صابر، شاهرخ زمانی، افشین اسانلو، علیرضا رجایی، احمد قابل، امید کوکبی، محسن دگمه‌چی، محمدمهدی زالیه، منصور رادپور، همگی از فعالان سیاسی و کارگری هستند که در زندان جان خود را از دست داده، یا با از دست دادن اعضای بدن خود مواجه و یا به بیماری‌های لاعلاج مبتلا شده‌اند. 

قوه قضائیه و نهادهای امنیتی ایران حتی از اعزام زندانیان سیاسی پس از اعتصاب غذا به بیمارستان نیز امتناع می‌کنند. در حال حاضر نیز تعداد قابل‌توجهی از زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف ایران از ضعف مراقبت‌های پزشکی و درمانی رنج می‌برند.

ایران از نخستین امضاکنندگان این بیانیه در سال ۱۳۲۷ بود، اما یکی از کشورهایی است که عملکردش در زمینه رعایت حقوق بشر در دهه‌های اخیر همسو با اعلامیه جهانی حقوق بشر نبوده و بارها به نقض حقوق بشر متهم شده است.

با آنکه حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود وعده‌هایی درباره بهبود وضع حقوق بشر در ایران داده بود، اما در بیش از چهار سال از ریاست جمهوری او، فعالان سیاسی، مدنی و اجتماعی و زندانیان سیاسی در ایران همچنان به طور گسترده‌ای مورد سرکوب قرار می گیرند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.