اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه برای دریافت معوقات مزدی

صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه با برپایی اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی، خواستار پرداخت معوقات مزدی خود‌ از سوی کارفرمای خصوصی این واحد شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه ۱۹ آذر، برای دومین روز متوالی با تجمع در مقابل ساختمان اداری این کارخانه، پیگیر مطالبات معوقه خود شدند.

به گفته کارگران معترض، علت برپایی این تجمع صنفی، پرداخت نشدن معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران بخش صنعت و کشاورزی از سوی کارفرمای شرکت و مشکلات کارگران بازنشسته بوده است.

مدیریت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه ۱۸ آذر، وعده پرداخت حداقل بخشی از مطالبات کارگران را داده بود ولی بر اساس گزارش‌ها،‌ این وعده تا عصر یکشنبه تحقق نیافت.

کارگران همراه با خانواده‌های خود صبح روز شنبه ابتدا مسیرهای ورودی ماشین‌های حامل نیشکر به کارخانه و کوره‌های بخار را خاموش کردند.

بر اساس این گزارش ها، کارگران تمامی قسمت‌های شرکت سپس در مقابل ساختمان‌های اداری تجمع کردند و خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شدند.

این خواست از سوی کارگران شمار دیگری از کارخانه‌ها در ایران نیز مطرح شده،‌ اما با مخالفت دولت حسن روحانی مواجه شده است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن پس به گفته کارگران این واحد و نیز برخی از نماینگان مجلس از این منطقه، ‌مشکلات اقتصادی آن شروع شد.

به نوشته شبکه های اجتماعی کارگران معترض خواستار پرداخت دوماه دستمزد سال‌های ۹۴ و ۹۵، پاداش بهره‌برداری این دو سال و همچنین پرداخت حقوق های پرداخت نشده خود رد سال جاری هستند.

در همین حال، به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، کارگران بخش کشاورزی همراه با دیگر کارگرانی که بیش از یک سال است که باز نشسته شده اند اعتصاب و نسبت به وضعیت خود اعتراض کردند.

به گفته این تشکل صنفی، بیش از یک هزار تن در این اعتصاب و اعتراض شرکت داشتند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن حمایت از خواست و مطالبات کارگران این شرکت خواستار آن شد که سریعا نسبت به خواست کارگران رسیدگی و مطالبات آنها پرداخت شود.

اعتصاب و تجمع های کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شرایطی برگزار شد که کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات هفته گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به اعتصاب چندی قبل صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری خواسته بود از آنان و مطالبات‌شان حمایت کنند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از اعضای فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات به شمار می‌رود. مرکز این فدراسیون که در سال ۱۹۲۰ میلادی تاسیس شد، ‌در شهر ژنو سوئیس است.

پیشتر فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات با راه‌اندازی کمپینی حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و سندیکای آنان اعلام کرده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.