اعدام دستکم ۵۷ زندانی طی سه ماه آخر سال ۹۶

در زمستان ۹۶ حکم اعدام دستکم ۵۷ زندانی در شهرهای مختلف اجرا شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستکم ۵۷ زندانی با اتهامات «قتل»، «تجاوز به عنف» و «سرقت مسلحانه» طی ماههای دی، بهمن و اسفند در شهرهای همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، کرج، زنجان، مازندران، بوشهر، فارس، خراسان و قزوین به طناب دار آویخته شدهاند؛ حکم ۳ تن از آنان در ملاعام اجرا گشته است.

۵۲ تن از این زندانیان به اتهام «قتل» اعدام شدهاند؛ عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث میشود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

سه تن از زندانیان اعدامشده در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته اند؛ امیر حسینپور جعفر، علی کاظمی و محبوبه مفیدی هویت این اعدام شدگان است.

ایران یکی از تنها چهار کشوری است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون مجرمان نوجوان را اعدام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.