موج جدیدی از اعمال فشار بر فعالان مدنی و محیط زیست؛ دستکم ۱۳ تن در کردستان بازداشت شدند

مأموران وزارت اطلاعات در روزهای اخیر ۱۳ تن از فعال محیط زیست و اعضای «حزب وحدت ملی، شاخه کردستان» را در سنندج، بانه و کامیاران بازداشت کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فرهاد محمدی (وکیل دادگستری)، فاضل قیطاسی، رضا اسدی، هادی کمانگر (از اعضای شاخه‌ کردستان حزب وحدت ملی ۱۱ و ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده‌اند. عیسی فیضی، راشد منتظری و حسین کمانگر از اعضای سابق این حزب و فعالان محیط زیست نیز دو روز پس از آن در ۱۴ دیماه بازداشت شده اند.

آمانج قربانی، روزنامه‌نگار و یکی از فعالان شناخته شده محیط زیست نیز ۱۶ دیماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از جمله فعالیت‌های این کارشناس ارشد محیط زیست و کارمند اداره محیط زیست کامیاران مشارکت در تلاش‌های جمعی برای اطفاء حریق در کوهستان شاهو و نگارش مقالات پژوهشی و راهبردی در حوزه مشکلات محیط زیستی بوده است.

همزمان زانیار ضمیران، قائم مقام سابق حزب وحدت ملی شاخه کردستان در محل کارش در اداره کل آب منطقه‌ای کردستان بازداشت و پس از انتقال به منزل، تفتیش و ضبط وسایل شخصی‌اش به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

بختیارکمانگر، حشمت یاوری(کامیاران)، مهدی کانی‌سوری، بارزان بابکری(بانه) هویت شمار دیگری از فعالان بازداشت شده در کردستان است.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرده ماموران امنیتی در حین بازداشت این افراد متوسل به خشونت‌های فیزیکی و کلامی شدید شده‌اند به طوری که برای انتقال تعدادی از آنان به بازداشتگاه از کیسه‌های پارچه‌ایی برای پوشاندن سر و صورت‌شان استفاده کرده‌اند.

شایان ذکر است که معاون استاندار کردستان این فعالان را «اعضای گروهک‌های معاند نظام در پوشش تشکل‌های زیست محیطی» خوانده است.

دستگیری فعالان محیط زیست با اتهامات امنیتی از دیماه سال گذشته آغاز گشته است و پرونده بازداشت شدگان همچنان مفتوح است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.