«زندان‌های جمهوری اسلامی؛ کشتارگاه زندانیان سیاسی»؛ بیانیه ۳۰ تن از فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی پیشین در خصوص قتل علیرضا شیرمحمدعلی

۳۰ تن از فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی پیشین با انتشار بیانیه‌ای قتل علیرضا شیرمحمدعلی را در زندان فشافویه محکوم و تأکید کردند عامل این قتل مشخصا حکومت جمهوری اسلامی است و «نباید به مسئولیت چند عنصر دون‌پایه فروکاسته شود». این فعالان همچنین ضمن اشاره به نقض حقوق زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی درباره وضعیت سایر زندانیان سیاسی نیز هشدار داده‌اند.

شایان ذکر است که شماری از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر نیز ۲۹ خردادماه در بیانیه‌ای از خانواده علیرضا شیرمحمدعلی و تمامی فعالان حقوق بشر خواستند که در زمینه قتل این زندانی سیاسی «سکوت نکنند».

متن این بیانیه که برای انتشار در اختیار تارنگار حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، در پی می‌آید:

‏جمهوری اسلامی در ایران علیرضا شیرمحمدعلی را کشته است!

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله که پس از بازداشت در تیرماه ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «توهین به مقدسات» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود، شامگاه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ در زندان فشافویه از سوی دو زندانی جرائم خطرناک با سلاح سرد مورد سوء قصد قرار گرفت و بر اثر جراحات وارده جان باخت. این جنایت هولناک بار دیگر روشن کرد که جمهوری اسلامی از هر ابزاری برای حذف شهروندان منتقد استفاده می‌کند.

مسؤولیت حفظ سلامت و جان زندانی بر عهده قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص از جمله ممانعت از درمان مناسب زندانیان، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و تحریک مجرمان خطرناک برای حمله و سوء قصد به جان بهترین فرزندان میهن‌مان نباید برای این رژیم ظلم و جهل بی‌هزینه باشد. ما جمعی از زندانیان سیاسی پیشین و مدافعان حقوق بشر، قتل علیرضا شیرمحمدعلی را به شدت محکوم می‌کنیم و بر این باوریم که رژیم جمهوری اسلامی در ایران علیرضا شیرمحمدعلی را کشته است و هشدار می‌دهیم که مسؤولیت قتل این زندانی سیاسی نباید به چند عنصر دون‌پایه فروکاسته شود.

ستاندن جان زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های رژیم جمهوری اسلامی قدمتی به درازای عمر این رژیم فاشیستی دارد و در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی مستقیم و غیر مستقیم بستر مرگ را برای زندانیان سیاسی_عقیدتی فراهم می‌کند. ستار بهشتی در بازداشت و تحت شکنجه روحی و جسمی به قتل رسید. بسیاری دیگر همچون اکبر محمدی، هدی صابر و وحید صیادی‌نصیری دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند و به دلیل عدم رسیدگی عامدانه از سوی زندان‌بان‌ها و سرکرده‌هایشان جان خود را از دست می‌دهند. مبارزانی دیگر مانند علیرضا شیرمحمدعلی نیز قربانی عدم رعایت اصل تفکیک جرائم می‌شوند و با تحریک و تشویق مستقیم مسؤولان زندان، مورد سوءقصد قرار می‌گیرند و به قتل می‌رسند. سینا قنبری، سارو قهرمانی، زهرا کاظمی، کاووس سید امامی و … نیز از جمله زندانیان سیاسی_ عقیدتی هستند که توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند.

هم‌اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی همانند علیرضا شیرمحمدعلی بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند و هر روزه مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مسؤولان زندان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و با خطرات جانی مواجه‌اند.

ما نگرانی شدید خود را نسبت به شرایط حاکم بر زندانیان سیاسی و عقیدتی اعلام می‌کنیم و از تمام نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی مسؤول در این زمینه و نیز فعالان حقوق بشری، سیاسی و مدنی که در راه مبارزه با حاکمیت جمهوری اسلامی گام بر می‌دارند، درخواست می‌کنیم که صدای همه زندانیان سیاسی باشند و با حمایت همه جانبه از زندانیان گمنام صدای آنها را به گوش دنیا برسانند و از تلاش برای برملاکردن ماهیت حقیقی این حکومت تباه و ناقض حقوق بشر دست نکشند.

علیرضا شیرمحمدعلی نخستین زندانی سیاسی نیست که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست می‌دهد ولی امیدواریم با سرنگونی هرچه زودتر این حکومت ویران‌گر و ضدانسانی و روی‌کارآمدن حکومتی که آزادی بیان و عقیده را تضمین کند، دیگر زندانی سیاسی-عقیدتی نداشته باشیم.

اسامی امضاکنندگان بیانیه:

۱- پوریا ابراهیمی
۲- عبدالرضا احمدی
۳- شکوفه آذر ماسوله
۴- آرش اشایی
۵- شهرام الیاسی
۶- مسعود باباپور
۷- شیما بابایی
۸- احمد باطبی
۹- سیاوش بهمن
۱۰- رضا بوکانی
۱۱- شرر تبریزی
۱۲- سپیده پورآقایی
۱۳- بهروز جاوید تهرانی
۱۴- سعید درخشندی
۱۵- پدرام رفعتی
۱۶- اردشیر زارع‌زاده
۱۷- داریوش زند
۱۸- سلمان سیما
۱۹- نگار شاهپری
۲۰- مریم شریعتمداری
۲۱- حسام شهسواری
۲۲- کاوه شیرزاد
۲۳- بهمن صادقی نور
۲۴- محمد علیجانی
۲۵- نیک‌‌آهنگ کوثر
۲۶- نادر لطفی
۲۷- محمد مظفری
۲۸- هومان موسوی
۲۹- آرش همپای
۳۰- محمدرضا یزدان پناه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.