اعلام حمایت کنشگران و زندانیان سابق سیاسی خارج از کشور از «بیانیه های ۱۴ نفر برای گذار از جمهوری اسلامی»/ تداوم بازداشت و فشار بر امضاکنندگان بیانیه

همزمان با تداوم بازداشت و اعتصاب غذای شماری از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ نفر برای گذار از جمهوری اسلامی» شماری از فعالان حقوق بشر مقیم ترکیه طی بیانیه‌ای حمایت خود را این بیانیه اعلام کردند.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار تارنگار حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، در پی می آید:

«جمهوری‌اسلامی به عنوان یکی از ضدمیهنی‌ترین و فاجعه‌بارترین حکومت‌های تاریخ ایران از روز نخست تا امروز نه تنها انتخاب ما نبوده، بلکه همواره به موجودیت و عملکرد آن معترض بوده‌ایم و به هر شکل ممکن این اعتراض را بیان نموده‌ایم.

همچنین تجربه بیست و چند سال فریب اصلاحات به روشنی نشان داده که این نظام ددمنش متحجر نه امکان اصلاح و تحول در درون خود را دارد و نه سازگاری با ارزشهای جهانی بشری.
از این رو ما، فعالان و زندانیان سابق سیاسی و عقیدتی جمهوری‌اسلامی که اکنون به ناچار در تبعید به سر می‌بریم، ضمن پشتیبانی از حرکت شجاعانه آزادی‌خواهان درون کشور، خواستار تضمین سلامت و آزادی فوری و بی‌قید و شرط بازداشت شدگان ۲۰ امرداد در برابر بی‌دادگاه مشهد هستیم و اعلام می‌کنیم که:

جمهوری اسلامی یک کلیت واحد غیرقابل تجزیه به نهادها و افراد، مانند شخص آیت‌الله خامنه‌ای، نهاد رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مانند آن است و تنها راه نجات کشور و پاسداری از آن برای نسل‌های آینده و فرزندان‌مان انحلال کامل این ساختار و برپایی یک نظام مبتنی بر مردم‌سالاری سکولار و بر پایه ارزشهای انسانی مورد تایید جامعه جهانی است.

طبیعی است که در این راه تا حد امکان در راه گذر مسالمت‌آمیز و بدون خشونت همراه هستیم، اما این که تا چه حد بتوانیم به این روش وفادار بمانیم در درجه نخست به رویکرد دشمن، یعنی نظام جمهوری‌اسلامی و سپس به نقش آفرینی و احساس مسوولیت و مشارکت عملی مردم ایران در این راه وابسته است.

در هر حال، اولویت ما نجات ایران از چنگال این سرطان بدخیم است که درحال از پای درآوردن میهن عزیزمان است.

پاینده ایران

امضاکنندگان:
۱- شکوفه آذر ماسوله
۲- پوریا ابراهیمی
۳- کامران ایازی
۴- شیما بابایی
۵- کوروش حسینی
۶- عبدالرضا دهقان
۷- علیرضا رایگانی
۸- داریوش زند
۹- نگار شاهپری
۱۰- مریم شریعتمداری
۱۱- بهمن (محسن) صادقی‌نور
۱۲- رضا عقیلی
۱۳- هانیه فرشی
۱۴- آرش مقدم اصلان‌پور»

۱۵ تن از فعالین مدنی که طی ماه های گذشته بیانیه های اعتراضی برای گذار از جمهوری اسلامی را منتشر کرده‌اند از ۲۰ مرداد در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند و از حق تماس و ملاقات محروم اند.

جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، حوریه فرج زاده، محمد نوری زاد، فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی، پوران ناظمی، غلامحسین بروجردی، مرتضی قاسمی و هاشم رجایی هویت شماری از این فعالین است.

این فعالین سیاسی و مدنی ۲۰ مرداد در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه، در مشهد تجمع کرده بودند که این تجمع اعتراضی با برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت رو به رو شد.

این فعالین مدنی طی روزهای گذشته نیز به اداره اطلاعات منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته اند.

شایان ذکر است که تمامی بازداشت شدگان مرد از زمان بازداشت اعلام اعتصاب غذا کرده اند.

تا کنون چهارده ده فعال سیاسی و مدنی و همچنین چهارده فعال زن از داخل ایران طی دو بیانیه جداگانه خواستار استعفای خامنه ای و گذار کامل از حکومت جمهوری اسلامی شده اند.

فشار بر امضاکنندگان از چندهفته پس از انتشار اولین بیانیه آغاز شد.

محمدحسین سپهری و رضا مهرگان از نخستین افرادی بودند که مورد تهدید جانی قرار گرفتند.

فعالینی همچون هوشنگ کوشکی نیز به دلیل حمایت از این بیانیه هم اکنون در خرم آباد در بازداشت به سر می برد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.