شیوع کرونا در زندان‌ها؛ مرگ شماری بر اثر عدم وجود امکانات بهداشتی وکشتار زندانیان معترض به شرایط

در هفته‌های گذشته و به دنبال شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران اعتراضاتی از سوی زندانیان صورت گرفت که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها زندانی شده است؛ از سویی دیگر تهیه امکانات بهداشتی برای زندانیان موجب مرگ تعدادی زندانی بر اثر شیوع این ویروس در زندان ها شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های گذشته دست‌کم در هشت زندان ایران به دنبال گسترش ویروس کرونا اعتراضاتی رخ داده که این اعتراضات با سرکوب گسترده مقامات امنیتی زندان روبرو شده است.

بر اثر این سرکوب‌ها بیش از ۴۰ تن از زندانیان کشته و مجروح شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های رسیده با وجود شیوع بیماری کرونا در برخی زندان‌های کشور، هزاران نفر از زندانیان همچنان از دریافت مرخصی محروم هستند.

به دنبال عدم موافقت با درخواست مرخصی این زندانیان، دست‌کم در ۸ زندان کشور از جمله زندان‌های عادل‌آباد شیراز، الوند همدان، سپیدار اهواز، شیبان اهواز، زندان مرکزی تبریز، زندان سقز، پارسیلون خرم‌آباد و زندان الیگودرز، اعتراضاتی از سوی زندانیان شکل گرفت. این زندانیان اعتراض داشتند که در حالی‌که مسئولان زندان قادر به حفظ سلامت آنان نیستند، باز هم از آزاد کردن آنها خودداری می‌کنند و در نتیجه جان آنها را به خطر می‌اندازند. همچنین بسیاری از خانواده‌های زندانیان با تجمع در مقابل زندان‌ها خواستار آزادی آنان از زندان شدند.

گفته می‌شود به دنبال این اعتراضات، مأمورین زندان، نیروهای سپاه پاسداران و افراد مسلح بسیج، علاوه بر استفاده از گاز اشکآور به سوی زندانیان شلیک کرده‌اند که منجر به کشته و مجروح شدن بسیاری از زندانیان معترض شد. همچنین پس از سرکوب این اعتراضات بسیاری از زندانیان به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌ و تجت شکنجه قرار گرفته‌اند.

از جمله کسانی که در جریان اعتراضات در داخل زندان‌‌ها کشته شد دانیال زین‌العابدینی، جوان ۱۹ ساله است.

دانیال زین‌العابدینی در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۷ در دادگاه رسیدگی به جرائم نوجوانان در شهرستان مهاباد به جرم قتل به اعدام محکوم شده بود. دانیال در هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت.

روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه، در پی شورش زندانیان در زندان مهاباد، دانیال زین العابدینی و چند زندانی دیگر با اتهام دست ‌داشتن در اعتراضات، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. دانیال پس از ضرب و جرح شدید به دست مأموران زندان مهاباد، به زندان میاندوآب تبعید و در آنجا نیز مورد شکنجه قرار گرفت. روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین جنازه دانیال را در حالی به خانواده‌اش تحویل دادند که آثار شکنجه و کبودی بر بدن او کاملا مشهود بود.

گفتنی است که شیوع این بیماری در زندان ها نیز تا کنون دهها قربانی گرفته است اما مسئولان همچنان اقدامی برای حفظ جان سایر زندانیان نکرده اند.

تهران

طی هفته گذشته دستکم ۲ زندانی در زندان بزرگ تهران جان باخته اند که علیرغم بروز علائم کرونا در آنان از چند هفته پیش مسئولان هیچ اقدامی برای اعزام انها به مراکز درمانی و یا ایجاد تمهیدات پزشکی برای آنان در زندان نکرده بودند.

مهدی ربیعی هویت یکی از این زندانیان است.

در اواسط دیماه نیز سه زندانی بر اثر ابتلا به کرونا در این زندان جانباختند اما مسئولان دلیل مرگ این زندانیان را ابتلا به مننژیت اعلام کردند.

همزمان با نگهداری این زندانیان بیمار در بند ۳۵۰ زندانی دیگر نیز مبتلا به این بیماری شدند اما مسئولان طی گزارشی بیماری آنان را سل عنوان کردند.

اواخر اسفندماه نیز خبر مرگ یک زندانی دیگر در این زندان بر اثر ابتلا به این ویروس منتشر شد.

شایان ذکر است که یک پرستار کادر درمانی زندان بزرگ تهران نیز در اسفندماه به ویروس کرونا مبتلا بوده با این مقامات زندان کادر درمانی را از پوشیدن لباس‌های مخصوص مقابله با ویروس کرونا منع کرده‌ بودند.

هفته اول فرودین ماه خبر فوت دو زندانی مبتلا به ویروس کرونا در سلول‌های انفرادی زندان قرچک ورامین نیز گزارش شد. این زندانیان پس از وخامت حال جسمی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده اما با امتناع بیمارستان از پذیرش آنها مجددا به زندان بازگردانده و به سلول انفرادی منتقل شدند؛ پس از چند روز نهایتا جسد این زندانیان از سلول انفرادی به خارج از زندان منتقل شده است.

اهواز

در زندان اهواز نیز در هفته دوم فروردین ماه یک زندانی با علائم کرونا جان خود را از دست داده است.

زاهدان

مصطفی کمالی در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان و میثم برانداز ۴۰ ساله محبوس در سلول ۳۵ بند ۸ ابن زندان در اسفند و فروردین ماه به این ویروس مبتلا و جان خود را از دست دادند؛ عدم رسیدگی به وضعیت آنان و کمبود امکانات بهداشتی در بندها اعتراض و شورش زندانیان این زندان را در پی داشت.

ارومیه

در بند زنان زندان ارومیه نیز مرگ یک زندانی گزارش شده که به کرونا مبتلا بوده و شماری دیگر را بیمار کرده است.

دو زندانی مرد نیز در زندان ارومیه جانباختند و دستکم ۱۴ تن دیگر نیز به این بیماری مبتلا شدند؛ حسن جوانی هویت یکی از زندانیان جانباخته است.

با توجه به بحران سومدیریت در کل کشور عدم صرف بودجه برای خدمات درمانی و نبود استانداردهای بنیادی لازم در زندان های کشور تارنگار حقوق بشر در ایران تأکید می کند که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در زندان های کشور روزانه رو به افزایش است و شرایط تحمیل شده به زندانیان در زندان‌ها، آمار قربانیان چندین برابر می سازد.





Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.