پرونده سازی در زندان؛ تبعید و سه سال حبس برای سمانه نوروز مرادی

سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی که هم‌اکنون دوران حبس خود را در زندان اوین طی می‌کند، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای شهید مقدس به ریاست قاضی خدابخشی احضار و پرونده جدیدی علیه وی تشکیل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سمانه نوروز مرادی در دوران مرخصی خود ویدئویی جهت قدردانی از مردم منتشر کرده که در آن از عبارت «جاوید شاه» استفاده کرده است. انتشار این ویدئو باعث تشکیل پرونده جدیدی با عنوان اتهامی «تبعلیغ علیه نظام» علیه این زندانی سیاسی شده است که احتمال تبعید و سه سال حبس را برای وی در پی دارد.

سمانه نوروزمرادی، متولد ۱۳۶۵ و فوق‌لیسانس کارگردانی تئاتر، شهریور ۱۳۹۷ به دلیل فعالیت در «کمپین بازگشت شاهزاده» توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود یک ماه بازجویی، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد.

این فعال مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در کانال‌های معاند همچون کمپین بازگشت شاهزاده»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه و به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم طی دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش پیدا کرد و از چهارم اردیبهشت ۱۳۹۸ اجرا شد.

سمانه نوروز مرادی که پیش از بازداشت به بیماری لوپوس مفصلی مبتلا بود، در دوران بازداشت به دلیل تعلل و عدم رسیدگی، به عفونت و تومور سینه مبتلا شده است و تجویز داروهای خودسرانه برای این زندانی سیاسی به دلیل عدم بررسی دقیق این بیماری، باعث بروز عوارض جسمانی دیگری همچون خون‌ریزی چشمی، کیست تخمدان، سنگ کلیه، ورم روده و زخم معده برای وی شده است.

گفتنی است سمانه نوروز مرادی که پیش از این و در پی شیوع بیماری کرونا از زندان اوین به مرخصی اعزام شده بود، در تاریخ ۱۷ فروردین ماه و در پی عدم موافقت با تمدید مرخصی به زندان اوین بازگشته و با وجود بیماری‌های متعدد اکنون دوران حبس خود را در این زندان سپری می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.