محکومیت فرنگیس مظلوم به ۶ سال حبس تعزیری

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی – زندانی عقیدتی محبوس در زندان فشافویه – توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بر اساس حکمی که در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است فرنگیس مظلوم از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در صورت تائید این حکم در دادگاه تجدید نظر، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای خانم مظلوم قابل اجرا است.

فرنگیس مظلوم در تاریخ  ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهرش بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شد. او روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی و با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان تهران بزرگ است و مدتهاست در تلاش برای آزادی و رسیدگی به وضعیت فرزندش است. او همچنین از جمله امضاءکنندگان بیانیه ۱۴ فعال زن نیز بوده‌ است.

سهیل عربی نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت. او تاکنون در دادگاه‌های متعددی به دلیل محتوای مطالب منتشرشده در صفحه فیس‌بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین (سرپرست) آن‌ها بوده، محاکمه شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، سهیل عربی را به دلیل «توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، او را به دلیل «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

او همچنین به اتهام «سب‌النبی و توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد. اما در تیرماه ۱۳۹۴ یکی از شعبات دیوان عالی کشور حکم اعدام او را نقض و وی را به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی محکوم کرد.

در تیرماه ۹۶ وی مجددا در پی پرونده‌سازی سپاه در دوران زندان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» از سوی قاضی مقیسه به ۶سال حبس محکوم شد.

سهیل عربی در مهر ۹۷ در پرونده جدیدی که در زندان علیه وی مفتوح شد، به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به سه سال حبس تعزیری، سه سال تبعید به برازجان و مبلغ ۴ میلیون تومان جزای نقدی جهت واریز به صندوق دولت محکوم شد.

گفتنی است سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در زندان به سر می‌برد و طی این مدت از حق دریافت مرخصی محروم بوده است. او در تاریخ ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.