گزارش: هشت اعدام در هفت روز

ایران بعد از چین بیش‌ترین آمار اعدام را در دنیا دارد و نسبت به سرانه جمعیت نیز بالاترین نرخ اعدام را دارد. با ذکر این نکته، نگاهی به آمار اعدام‌های یک هفته اخیر در ایران می‌اندازیم.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته یعنی از تاریخ ۲۳ تیر تا ۳۰ تیر ۱۳۹۹، هشت حکم اعدام در شهرهای مختلف ایران اجرا شده است.

روز دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹، حکم اعدام محمدهادی دادیان، ۲۵ساله، که بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان یاسوج اجرا شد.

دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ‌عبدالله دو شهروند دیگری بودند که اعدام شدند. آن‌ها در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ در مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی احمد جوادی‌کیا به اتهام «محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزوسیون» به اعدام محکوم شده بودند. این حکم روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ در زندان ارومیه اجرا شد.

در همین تاریخ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، خبر از اجرای حکم اعدام رضا عسکری، کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع داد. اتهام آقای عسگری «جاسوسی از طریق ارتباط با سازمان سیا» عنوان شده بود.

همچنین روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، علی طاووسی، ۲۵ساله، که از چهار سال پیش از این به اتهام قتل محبوس بود، در زندان قزوین اعدام شد.

روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ نیز حکم اعدام سید محمود موسوی‌مجد، زندانی امنیتی، که پیشتر به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده بود، اجرا شد.

سید محمود موسوی‌مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای حزب‌الله لبنان بازداشت و حدود دو ماه بعد در سوریه آزاد شد. او چند روز بعد توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به ایران منتقل شد. این زندانی امنیتی به اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا و موساد» و «افشای محل تردد قاسم سلیمانی» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. این حکم ابتدا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران و سپس در شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور تائید و نهایتا در تیرماه ۱۳۹۹ در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد. مقامات رسمی در حالی تاریخ اعدام آقای موسوی‌مجد را روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام کرده‌اند که بنا بر گزارش‌ها این حکم روز ۲۸ تیرماه اجرا شده است.

محمود موسوی‌مجد زمانی که در بازداشت حزب‌الله لبنان بود به شدت مورد شکنجه از سوی نیروهای این نهاد قرار گرفته بود. او همچنین بر اثر شکنجه توسط نیروهای سپاه پاسداران مجبور به اعتراف علیه خود در مقابل دوربین شد. این زندانی امنیتی پس از انتقال به زندان رجایی‌شهر برای ۲۷ روز در سلول انفرادی نگه ‌داشته شد. به گفته هم‌بندیان آقای موسوی‌مجد آثار شکنجه بر بدن او کاملا مشهود بود که به گفته خودش بخشی از زخم‌ها، سوختگی‌ها و آثار شکنجه مربوط به بند ۲-الف، توسط ماموران سپاه در سال ۱۳۹۷ و بخش دیگر برای ۲۷ روز پیش، یعنی قبل از انتقال وی به زندان رجایی‌شهر است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی به نقل از دوستان آقای موسوی‌مجد، او از فرماندهان بانفوذ نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه بود که به قاچاق مواد مخدر و فساد اقتصادی توسط دیگر اعضای این نیرو اعتراض می‌کند و سرانجام چنین برخوردی با او می‌شود. گفتنی است روند دادرسی آقای موسوی‌مجد غیرقانونی و مغایر با حقوق بشر بوده است.

همچنین روز دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ حکم اعدام دو زندانی دیگر به نام‌های امین صفرکش و اسد کشاورز، که بابت اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه اجرا شد.

لازم به ذکر است مسئولان قضائی جمهوری اسلامی به دلیل فشارهای بین‌المللی در زمینه اجرای حکم اعدام، گزارش کاملی از اجرای این احکام در کشور ارائه نمی‌دهند و بسیاری از این اعدام‌ها بدون آن‌که گزارشی از آن‌ها منتشر شود در سکوت رسانه‌ای به اجرا درمی‌آید.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.