دفن تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶ در گور جمعی در منجیل

پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، پیکر بی‌جان شماری از کشته‌شدگان این اعتراضات در یک گور جمعی در منجیل دفن شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، به نقل از کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام، اجساد این کشته‌شدگان با گاری از پادگان منجیل خارج شده و در یک گور جمعی در نزدیکی این پادگان دفن شده است.

طی اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ که از ۷ دی ماه آغاز و در بیش از ۱۰۰ شهر کشور به وقوع پیوست بیش از ۴۰ نفر کشته و حدود ۸۰۰۰ هزار نفر بازداشت شدند.

گفتنی است حداقل سه تن از بازداشت شدگان این اعتراضات به نام‌های سینا قنبری، وحید حیدری و سارو قهرمانی در زندان و براثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین برای بسیاری از بازداشت‌شدگان این اعتراضات احکام سنگین قضایی از جمله حکم اعدام صادر شد که بعضا تا مدتها خبررسانی درخصوص آنها صورت نگرفت. از جمله مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان این اعتراضات در نجف آباد اصفهان بود که روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ به اتهام قتل یک بسیجی پاسدار در اصفهان اعدام شد. مصطفی صالحی در تمامی مراحل دادگاه این اتهام را رد کرده بود.

لازم به یادآوری است روز یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ منابع خبری از تایید حکم اعدام پنج نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ در دیوان عالی کشور خبر دادند. این پنج نفر به نام‌های مجید نظری کندری، هادی کیانی، مهدی صالحی قلعه‌شاهرخی، محمد بسطامی، و عباس محمدی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اصفهان به یک یا دو بار اعدام محکوم شده‌اند.

اتهامات این پنج معترض بازداشت‌شده چنین عنوان شده است: «بغی از طریق تلاش و فعالیت موثر در جهت پیشبرد اهداف اغتشاش‌گران»، «محاربه از طریق به‌کار بردن سلاح گرم و قصد سلب امنیت اجتماع و تیراندازی به مأمورین»،‌ «افساد فی الارض از طریق بر هم زدن امنیت عمومی و هدایت اغتشاش‌گران منتهی به اخلال در نظم و امنیت عمومی» و «تشویش اذهان عمومی».

با بالاگرفتن اعتراضات در فضای مجازی نسبت به صدور حکم اعدام علیه این پنج نفر، تاکنون خبری مبنی بر زمان اجرای این احکام منتشر نشده است اما بیم آن می‌رود که هرلحظه این احکام در سکوت خبری اجرا شوند. این در حالی‌است که ازروند بررسی پرونده قضائی و اتهامات عنوان شده علیه بسیاری دیگر از بازداشت‌شدگان این اعتراضات نیز خبری در دست نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.