پرونده‌سازی جدید برای سهیل عربی، زندانی سیاسی

روز دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰، سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس برای وی باز شده است، توسط شعبه ۳ دادسرای اوین تفهیم اتهام شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عناوین اتهامی که سهیل عربی بابت آن تفهیم اتهام شده است «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» و مصداق این اتهامات «اقدام به اعتصاب غذا در اعتراض به محرومیت زندانیان سیاسی از حق درمان»، «صدور چند بیانیه در حمایت از اعتراضات آبان ۹۸»، «تهیه چند گزارش از وضعیت زندان تهران بزرگ» و «انتقاد به عملکرد عوامل زندان به ویژه دادیار ناظر بر زندانیان»، عنوان شده است.

سهیل عربی پیش از این نیز در دی‌ماه ۱۳۹۹ بابت پرونده‌ دیگری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شده بود که نهایتا از اتهام مطروحه تبرئه شد.

سهیل عربی نخستین بار در دی‌ماه ۱۳۹۲ با اعلام‌جرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به مدت دو ماه در بند سپاه در زندان اوین تحت بازجویی و فشار قرار گرفت. این فعال سیاسی نهایتا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری و توسط شعبه ۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، به اتهام «توهین به مقامات» به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

وی هم‌چنین به اتهام «سب‌النبی» از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان به اعدام محکوم شد که این حکم طی اعاده دادرسی به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی تبدیل شد.

گفتنی است سهیل عربی از سال ۱۳۹۲ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.