تحصن سهیلا حجاب و صبا کردافشاری، زندانیان محبوس در زندان قرچک ورامین

روز دوشنبه ۱۴تیرماه ۱۴۰۰، سهیلا حجاب، فعال سیاسی، و صبا کردافشاری، فعال مدنی، محبوس در زندان قرچک ورامین، در اعتراض به محرومیت‌های خود در راهروی این زندان دست به تحصن زدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سهیلا حجاب از داشتن کارت تلفن و حق تماس و صبا کردافشاری از داشتن حق تماس و نیز ملاقات بین زندان با مادر خود، راحله احمدی، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، محروم هستند.

پیش از این صبا کردافشاری و مادرش، راحله احمدی، که علیرغم وجود قانون حق ملاقات بین زندان، از تماس تلفنی و برقراری ملاقات حضوری محروم هستند، اعلام کرده بودند که در اعتراض به این محرومیت‌ها، تا زمان برقراری اجازه تماس و دیدارشان، از رفتن به سالن ملاقات خودداری خواهند کرد.

سهیلا حجاب در خردادماه ۱۳۹۸ بازداشت و پس از مدتی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» «تشکیل گروه در راستای حقوق زنان، درخواست رفراندوم و تغییر قانون اساسی» به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سهیلا حجاب روز شنبه سوم خردادماه ۱۳۹۹ پس از پایان جلسه دادگاه تجدید نظر و در هنگام خروج از ساختمان دادگستری توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. او در هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

این فعال سیاسی پیش از آن نیز در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی و تکمیل پرونده به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود. وی از سوی دادگاه انقلاب شیراز به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد و با اجرای این حکم پس از تحمل ۵ ماه از مجموع حبس ۲ ساله اش در زندان عادل‌آباد، مشمول عفو مشروط گردید.

صبا کردافشاری که دوران ۷سال و ۶ماه محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کند، در تاریخ ۱۱خردادماه ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی سپاه بازداشت و پس از چند دوره بازجویی در بند سپاه و حبس در زندان قرچک به زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی در شهریور ماه ۹۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و به اتهام «تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب» به ۱۵ سال حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۷ سال و ۶ماه و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال و ۶ماه و در مجموع به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظراستان تهران، به ۷سال و ۶ماه حبس کاهش یافت.

همچنین راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری نیز که به‌دلیل اطلاع رسانی درخصوص وضعیت فرزندش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود به ۲ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. خانم احمدی در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

گفتنی است صبا کردافشاری در آذرماه ۱۳۹۹، از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.