مخالفت با آزادی زودهنگام محمد داوری، زندانی سیاسی، به‌دلیل خودداری از مطالعه کتاب مطهری

محمد داوری، فعال مدنی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، که پیش از این قرار بود مشمول آزادی زودهنگام شود، به دلیل خودداری از مطالعه کتاب‌های مرتضی مطهری و عبدالحمید دیالمه، از حق آزادی محروم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان زندان و ماموران وزارت اطلاعات به محمد داوری اعلام کرده بودند که در صورت مطالعه کتاب‌های مرتضی مطهری و عبدالحمید دیالمه و قبولی در آزمون موسسات مورد تائید وزارت اطلاعات درخصوص این کتاب‌ها، این زندانی سیاسی می‌تواند به‌صورت زودهنگام از زندان آزاد شود.

همچنین محمد داوری چندی پیش توسط نهادهای امنیتی تحت فشار و بازجویی قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد که مسئولان به‌دنبال پرونده‌سازی جدید برای این زندانی سیاسی هستند.

محمد داوری در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز-پلاک ۱۰۰- منتقل شد. آقای داوری پس از چند دوره بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. این فعال مدنی نهایتا در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

محمد داوری در فروردین ۱۳۹۹ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی محاکمه و به اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به ۷ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مجموع به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم توسط شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش یافت که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲ سال و ۹ ماه از آن قابل اجرا است.

گفتنی است محمد داوری سابقه چندین بار بازداشت دارد. او نخستین بار در زمان درگذشت هاشمی رفسنجانی به دلیل پایین کشیدن بنر وی از سطح شهر یاسوج توسط نیروهای امنیتی بازدشت شد. وی همچنین در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.