عفو بین الملل خواستار ‘پایان آزار و اذیت’ سه هنرمند ایرانی شد

سازمان عفو بین الملل به همراه تعدادی از هنرمندان سراسر دنیا در آستانه روز جهانی موسیقی در سوم مارس، از دولت ایران خواستار “پایان آزار و اذیت” حسین رجبیان، مهدی رجبیان ویوسف عمادی سه هنرمند ایرانی شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در بخشی از بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است که حسین رجبیان و یوسف عمادی موسیقیدان و مهدی رجبیان فیلمساز، به تازگی در پی تایید حکم سه سال زندان هر کدام توسط دادگاه تجدید نظر، ممکن است بازداشت و به زندان انداخته شوند.

سازمان عفو بین الملل امروز یازده اسفند نسبت به سرکواب مداوم هنرمندان و آزادی بیان در ایران هشدار داد.

سعید بومدوها، مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل با انتقاد از حکم زندان این سه هنرمند گفت: “این احکام نشان دهنده وضعیت نامناسب نظام عدالت کیفری در ایران است که افراد را صرفا به دلیل ساخت فیلم و موسیقی و استفاده از حق آزادی بیان بازداشت می کند. این مردان جوان نباید دستگیر می شدند چه برسد به اینکه در دادگاه حاضر شوند.”

مهدی رجبیان موسس سایت موسیقی “برگ موزیک” است. یکی از اتهامات آقای رجبیان این است که برگ موزیک با انتشار موسیقی زیرزمینی “قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات” را داشته است.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، مهدی رجبیان، در حال ضبط پژوهش تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیوی شخصی و هارد دیسک‌های حاوی صداهای ضبط شده متوقف شد.

یوسف عمادی نیز آهنگساز است و در زمان بازداشت مسئولیت فروش سی‌دی‌های سایت برگ موزیک را برعهده داشت.

اما حسین رجبیان ارتباطی با سایت برگ موزیک ندارد. او پس از اتمام اولین فیلم سینمایی‌اش دستگیر و این فیلم که دارای مجوز ساخت هم بود توقیف شد و هنوز تصاویر و صداهای نهایی شده فیلم به او بازگردانده نشده است..

این سه هنرمند در دادگاه بدوی هرکدام به شش سال زندان به به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” و “انجام فعالیت هلى غیرمجاز سمعى و بصرى”محکوم شده‌اند.

اما دادگاه تجدید نظر حکم را به سه سال زندان تعزیری و سه سال تعلیقی تغییر داده است.

Post source : رادیو فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.