عفو بین الملل: قرارگاه ثارالله سپاه، جان سعید حسین‌زاده را به خطر انداخته است

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای از وضعیت سعید حسین‌زاده، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت وخیم جسمانی سعید حسین‌زاده به دلیل بیش از ۲۰ روز اعتصاب غذا و ابتلا به بیماری‌های از بیماری‌های مختلف، اعلام کرد: قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب، با ممانعت از آزادی او و یا مرخصی پزشکی، جان این فعال حقوق کودک را به خطر انداخته است.

لازم به ذکر است که سعید حسین‌زاده، در ۲۰ اسفند ماه بعد از بیست و یک روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

پیش‌تر روز دوشنبه ۲۶ بهمن‌ماه، سعید حسین‌زاده به بیمارستان «امام خمینی» اعزام و با معاینهٔ پزشکان، عدم تحمل کیفر از سوی بیمارستان تائید شد. پزشکان بیمارستان «امام خمینی» اعلام کرده‌اند که رماتیسم مفصلی به قلب او سرایت کرده و نیاز به معالجه دارد و شرایط حبس برای وضعیت وی مناسب نیست. این در حالی است که مسئولین تاکنون هیچ‌گونه اقدامی جهت آزادی وی انجام نداده‌اند و این فعال مدنی همچنان در زندان اوین محبوس می‌باشد.

لازم به توضیح است که سعید حسین‌زاده در بند ۲ الف، دچار مسمومیت و عفونت بدنی شد که عدم توجه مسئولین به این امر، باعث تشدید این عفونت شده است. در این راستا بخش دوم ماده ۲۲کنوانسیون حقوق زندانیان می‌افزاید: «زندانیان بیماری که نیاز به معالجات ویژه و تخصصی دارند باید به مؤسسات تخصصی یا بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج زندان منتقل شوند. بیمارستان مورداشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش‌دیده برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد».

وی همچنین از بیماری سینوزیت مزمن و تنگی نفس رنج می‌برد؛ که در تاریخ ۲۹ دی‌ماه پس از معاینه توسط پزشک متخصص، اعلام شد که در صورت عدم توجه و رسیدگی این بیماری پیشرفت خواهد کرد و نیاز مبرم به عمل جراحی خواهد بود.

این زندانی مبتلابه بیماری آن ریتمی قلبی نیز می‌باشد و بیشتر داروهای مصرفی، جهت درمان این بیماری، توسط خود زندانی تهیه می‌شود. وی در زندان مبتلا رماتیسم مفصلی شد و طبق نظر پزشک بیمارستان مصطفی خمینی، هر دو زانو باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

لازم به یادآوری است آقای حسین‌زاده مدتی پیش در اثر خونریزی معده به بیمارستان طالقانی اعزام شد و هم‌اکنون به دلیل عفونت گوارشی، مجبور به مصرف چندین دارو می‌باشد.

وکیل پیشین این زندانی سیاسی که پس از مراجعه مرتب جهت اعتراض به‌حکم غیرقانونی، موفق به مطالعه پرونده نشده بود؛ مورد تهدید مسئولین قضایی قرار گرفت و از ادامه وکالت خودداری نمود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.