آزادی از زندان به شرط شرکت در نماز جماعت مسجد محل

دادگستری شهر سراب در آذربایجان شرقی آزادی یک مجرم را پس از آن که یک‌سوم از حبس پنج‌ساله خود را گذراند، به «نیکی به والدین» و دست‌کم هفته‌ای چهار بار شرکت در نماز جماعت مسجد مشروط کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، مهدی شمسی، رئیس دادگستری سراب، این خبر را روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه اعلام کرده است.

به گفته آقای شمسی، ادامه حبس جوانی که به پنج سال زندان محکوم شده بود و پدر و مادرش «به نوعی از دست وی ناراضی بودند» را با «احترام و نیکی به والدین و شرکت دست‌کم چهار بار در هفته در نماز جماعت در نزدیک‌ترین مسجد محل سکونت جایگزین کردیم».

آن طور که وی اعلام کرده، دادگستری به مدت یکسال، در پایان هرماه از مسجد یادشده، گزارش حضور این فرد در وعده‌های نماز را استعلام می‌کند.

آقای شمسی گفته است که این حکم را در «راستای اصلاح و درمان این جوان» صادر کرده و به این وسیله وی را به «امن‌ترین محل اصلاح، یعنی مسجد هدایت» کرده است.

در صورت نافرمانی «بدون عذر موجه» این فرد از دستورات دادگاه، برای بار اول یک تا دو سال به مدت آزادی مشروط اضافه می‌شود.

ادامه نافرمانی از دستورات دادگاه یا ارتکاب یکی از جرایم عمدی در طول این مدت نیز «موجب حد، دیه یا تعزیر و نیز اجرای باقی‌مانده محکومیت خواهد شد».

در حکم صادره از سوی شمسی برای این جوان نوشته شده در صورتی که مجرم به تعهدات خود در یک ‌سال آینده عمل کند، حکم آزادی قطعی وی صادر می‌شود.

رئیس دادگستری سراب پیش از این نیز حکم تعلیق یک محکوم به پنج سال حبس را به شرط حفظ پنج جزء از قرآن صادر کرده بود.

پیشتر نیز اخبار متعددی از آزادی شماری از زندانیان حافظ قرآن در چند شهر ایران منتشر شده بود.

این در حالی است که به گفته شماری از فعالان حقوق بشر، آزادی زندانیان یا اعطای مرخصی به آنها در ازای حفظ قرآن خلاف اصل آزادی مذاهب است، چرا که مشمول زندانیان غیرمذهبی و غیرمسلمان نمی‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.