تقریبا همه معلمان زیر خط فقر قرار دارند

یک فعال صنفی معلمان می‌گوید: در حالی به پایان سال تحصیلی نزدیک می‌شویم که هنوز معلمان حق التدریس یک ریال از بابت زحمات هفت ماه گذشته خود دریافت نکرده‌اند. چنین چیزی در هیچ کدام از ارگانهای دولتی وجود ندارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، «محمد حبیبی»، فعال صنفی معلمان با اشاره به وضعیت نا‌مطمئن شغلی معلمان حق التدریس افزود: در حالی که بخشی ازآموزش فرزندان این سرزمین بر عهده معلمان حق التدریس است و این معلمان با مشکلات مختلف از قبیل بیمه‌های درمانی نامناسب، عدم اطمینان شغلی، عدم دریافت دستمزد در روزهای تعطیل و تعطیلات تابستانی روبرو هستند، همین حداقل دستمزد دریافتی هم به این معلمان پرداخت نمی‌شود. در واقع این معلمان باید ماه‌ها انتظار بکشند تا این دستمزدهای ناچیز را دریافت کنند.

این فعال صنفی با اشاره به شرایط اقتصادی وخیم حاکم بر جامعه اضافه کرد: از یک طرف فشار اقتصادی و بیکاری فزاینده در میان جوانان تحصیل کرده و از طرف دیگر امید به استخدام در آموزش و پرورش، ادامه کار این معلمان را دراین شرایط سخت قرار داده است.

این عضو کانون صنفی معلمان در ادامه با اشاره به عدم پرداخت حق الزحمه اضافه کار معلمان رسمی، گفت: تقریبا همه معلمان چه رسمی و چه غیر رسمی بنابر آمارهای رسمی اعلام شده توسط خود مراکز دولتی، زیر خط فقر قرار دارند. درنتیجه بسیاری از معلمان رسمی برای جبران مشکلات معیشتی یا به کارهای دوم و سوم می‌پردازند یا علاوه بر بیست وچهار ساعت متعهد به انجام اضافه کاری در قالب فعالیت حق التدریسی می‌گیرند.

وی ادامه داد: در طول هفت ماه گذشته، این معلمان رسمی هم فقط یک ماه از حق التدریس خود را دریافت کرده‌اند و همچنان با وجود وعده‌های مسئولان در طی ماههای گذشته خبری از پرداخت اضافه کاری‌ها نیست. واقعا جای تعجب و تاسف است که یک معلم برای جبران مشکلات معیشتی خود، اضافه کار می‌گیرد ولی شش ماه باید منتظر باشد تا پول خود را دریافت کند.

حبیبی در همین مورد افزود: این درحالی است که علاوه بر عدم پرداخت به موقع اضافه کاری‌ها، معمولا به بهانه‌های مختلف، از جمله روزهای تعطیل از میزان پرداختی‌ها کم می‌کنند و همین موضوع همواره مورد اعتراض معلمان بوده است.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به وضعیت بحرانی آموزش و پرورش در شرایط کنونی، مسئولیت اصلی چنین شرایطی را متوجه مسئولان اصلی وزارت خانه آموزش و پرورش دانست و گفت: سالهاست که آموزش و پرورش با مشکلات عدیده‌ای روبروست. اما این وضعیت بحران بودجه مشخصا از زمان وزیر جدید است که در دو سال گذشته دامن گیر وزارت آموزش و پرورش شده است و امسال به اوج خود رسیده است.

وی تصریح کرد: در واقع عدم توانایی وزیر و معاونینش، برای کسب بودجه مناسب برای این وزارت خانه، عامل اصلی چنین شرایطی است. این درحالی است که در هیچ کدام از ار گانهای دولتی دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد و این نشان دهنده فقدان توانایی فرادستان آموزشی در تامین بودجه لازم برای این وزارت خانه است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.