حذف‌اعتبار دریاچه ارومیه، ریزگردها و احیا‌ی تالاب‌ها در لایحه بودجه نود و پنج

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از حذف اعتبار ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه ارومیه در لایحه بودجه ۹۵ از سوی دولت خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خانه‌ملت، سیدشریف حسینی گفت: “دولت برای بحث ریزگردها که نیمی از کشور را به خود مشغول کرده، هیچ اعتباری در لایحه بودجه سال ۹۵ منظور نکرده است”.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  “برخلاف اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که حل مشکل ریزگردها چند سال طول می‌کشد و معاون اول رئیس‌جمهور که از نگارش سند اولیه حل این مشکل و ابلاغ آن به سازمان‌ها سخن گفته، اما در لایحه بودجه سال ۹۵ اعتبار ریزگردها حذف شده است”.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: “از ۶۰ میلیارد تومان مصوب سال ۹۴ برای ریزگردها نیز تنها ۲ میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص داده شده که با این شرایط به نظر می رسد توانی برای حل ریزگردها در دولت وجود ندارد”.

وی افزود: “هرچند نمایندگان خوزستان پیشنهاد تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار (به میزان مصوب سال ۹۴) در لایحه بودجه را مطرح کرده و از سایر نمایندگان نیز درخواست شده تا در این زمینه کمک لازم صورت گیرد”.

حسینی یادآور شد: “نمایندگان قصد دارند تا حداقل زمان بروز ریزگردها را معین و اطلاع رسانی کنند، در حال حاضر علاوه بر مردم استان خوزستان، مردم شهرهای کرمانشاه، ایلام، بوشهر، استان مرکزی و حتی استان تهران با ریزگردها درگیر هستند”.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه ریزگردها از معضلات اولیه و مهم مردم خوزستان و استان‌های جنوب غربی است، ادامه داد: “دولت برخلاف وعده‌های داده شده برای رفع ریزگردها اقدامی انجام نداده، متاسفانه زمانی که پیشنهاد اختصاص بودجه برای مقابله با ریزگردها در کمیسیون تلفیق از سوی نماینده خوزستان مطرح شد، نماینده دولت به قهر از جلسه بیرون رفت؛ چراکه معتقد بود نباید برای این موضوع بودجه اختصاص داد”.

وی تصریح کرد: “دولت از تخصیص اعتبار ریزگردها غفلت کرده و باید به مجلس کمک کند تا مجددا آن را در لایحه بودجه لحاظ کند، البته باید توجه داشت که با حذف اعتبار ریزگردها، اعتبار احیای تالاب‌ها و احیای دریاچه ارومیه نیز حذف خواهد شد چراکه ۶۰ میلیارد تنها شامل ریزگردها نبوده است”.

حسینی تاکید کرد: “مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه، پیشنهاد تخصیص اعتبار ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه ارومیه را ارائه خواهد کرد”.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی، افزود: “دولت از آنچه مصوب کرده دفاع می‌کند اما از مشکل مهمی چون ریزگردها غفلت کرده، در حقیقت اولویت بودجه را در بخش‌های دیگر مورد نظر قرار داده که این موضوعات باید مجددا بررسی شود”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.