ادامه بازداشت نازک افشار در زندان اوین علیرغم وضعیت نامناسب سلامتی و نیاز به درمان پزشکی

تقریباً یک ماه پس از بازداشت نازک افشار، کارمند وزارت امور خارجه فرانسه، هنوز از اتهام و علت بازداشت او اطلاعی در دست نیست و علیرغم سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تاکنون از آزادی او ممانعت به‌عمل‌آمده است. عباس بختیاری، مدیر مرکز فرهنگی پویا در فرانسه درباره آخرین وضعیت خانم افشار گفت: خانم افشار مجدداً هفته گذشته از بندزنان زندان اوین به بند دو- الف منتقل‌شده و در آنجا برای ساعت‌های متمادی مورد بازجویی قرارگرفته و در جریان بازجویی بار‌ها بیهوش شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، عباس بختیاری، مدیر مرکز فرهنگی پویا، که از وضعیت پرونده خانم افشار اطلاع دارد با اظهار نگرانی از وضعیت جسمی خانم افشار گفت: «او را روز ۲۵ فروردین‌ماه به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و هرروز او را مورد بازجویی‌های چند ساعته قرار داده‌اند. خانم افشار به‌دفعات بیهوش شده است. اما بازجویان به جای انتقال ایشان به بیمارستان پس از هوش آمدن مجدداً به‌کار بازجویی خود ادامه داده‌اند.» به گفته آقای بختیاری، نازک افشار روز ۲۷ فرودین ماه مجدداً به بندزنان زندان اوین منتقل‌شده است.

نازک افشار، کارمند فعلی وزارت امور خارجه فرانسه در پاریس و کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه که دارای تابعیت دوگانه ایرانی– فرانسوی است، روز ۲۲ اسفند ماه در هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد. خانم افشار برای عیادت از مادر بیمارش از فرانسه به تهران آمده بود که در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

آقای بختیاری با اشاره به سرگیجه‌ها و بیهوشی‌های مدام خانم افشار گفت: ‌ «این سرگیجه‌ها و مشکلات روحی مربوط به بازداشت نخست ایشان در سال ۸۸ داشت. رفتارهای غیرانسانی بازجویان و زندانبانان عامل این مشکلات بود و پس از آزادی در فرانسه تحت معالجه قرار گرفتند. ایشان وقتی دچار سرگیجه می‌شود کاملاً هوشیاری خود را از دست می‌دهد و مدام نیاز به مصرف دارو دارد. در این دوره در زندان میزان زمین خوردن‌ها، سرگیجه و بیهوش شدن‌هایش افزایش یافته و فقط پزشکان بهداری او را معاینه کرده‌اند.»

عباس بختیاری درباره اتهام نازک افشار گفت: «ظاهراً ایشان شاکی خصوصی دارد و پرونده در حال بررسی است.» آقای بختیاری همچنین گفت: «مسئولان قضایی به وکیل او گفته‌اند که مشکلات در حال حل شدن و رویه به سمت مثبت شدن است. با این حال عدم توجه مسئولان به بیماری او بسیار نگران کننده است و خلاف گفته‌هایشان به وکیل او را نشان می‌دهد.»

چند روز پس از بازداشت، قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، آزادی خانم افشار را منوط به واگذاری مبلغ وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی کرد، اما با وجود واگذاری وثیقه، تاکنون نازک افشار آزاد نشده است.

عباس بختیاری گفت: «آزادی وی منوط به سپردن وثیقه و امضای آن توسط فردی از مجریان قانون شد، کسی که در آن موقع در سفر نوروزی بود. اما پس از پایان تعطیلات نوروزی هم او آزاد نشد و با وضعیت بد جسمانی و روحیش مجدداً به سلول انفرادی برده شد و چندین روز و ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. این شواهد نشان می‌دهد که بازجویان و حکومت ایران به دنبال اجرای سناریویی شبیه سناریوهایی است که به‌دروغ افراد را وابسته به بیگانگان معرفی می‌کند.»

نازک افشار پیش‌ازاین در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شد. در آن زمان به گفته خانواده خانم افشار اتهام او «اغتشاشگری و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه» عنوان شده بود. خانم افشار در یکی از دادگاه‌های دسته جمعی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در دادگاه حاضر شد. اما برای او کیفرخواست قرائت نشد و حکمی نیز برای او صادر نشد. او پس از آزادی از زندان سریعاً کشور ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.