رئیس دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت: بیکاری عامل اصلی خودکشی

رئیس دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، بیکاری را عامل اصلی خودکشی عنوان کرد و گفت که در ایران دیپلمه‌ها بیشتر از همه خودکشی می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، احمد حاجبی در هم‌اندیشی بررسی خودکشی در ایران که با حضور وزیر بهداشت در حال برگزاری است اظهار داشت: “خودکشی رفتاری است که در آن فرد به طور تعمدی باعث مرگ خود می‌شود و دلایل مختلفی از جمله مشکلات مالی و اختلافات پیش آمده در روابط بین فردی است”.

وی با اشاره به وجود سیستم ثبت خودکشی در نظام سلامت ایران عنوان کرد: “در کشور ما زن‌ها بیشتر از مردها خودکشی می‌کنند ولی متاسفانه آقایان در خودکشی بیشتر فوت می‌کنند چون خودکشی آنان به دلیل مشکلات پیچیده‌تری است”.

حاجبی با اشاره به عامل اصلی خودکشی که بیکاری است، گفت: “در رتبه‌های بعدی زنان خانه‌دار از جمله کسانی هستند که فاکتور خودکشی در آنان بیشتر است”.

رئیس دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت عنوان کرد: “تا سال ۹۱ بالغ بر ۲۰ درصد از خودکشی‌ها در مناطق روستایی و ۸۰ درصد در مناطق شهری صورت می‌پذیرفت ولی در سال ۹۲ تا ۹۴ این آمار کمی تغییر کرد و بالغ بر ۳۰ درصد از خودکشی‌ها در روستاها و ۷۰ درصد در شهرها گزارش شده است”.

دیپلمه‌ها بیشتر خودکشی می‌کنند

وی با تشریح سطح سواد افرادی که خودکشی می‌کنند گفت: “بیشترین خودکشی مربوط به افراد دیپلمه است و کمترین میزان خودکشی نیز در بین فوق‌لیسانس و مقاطع بالاتر گزارش شده است. همچنین تا سال ۹۲ آمارها نشان می‌داد خودکشی در مجردها بیشتر بوده است ولی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شیفت افزایش خودکشی‌ها به سمت متأهلین پیش رفته است و متأسفانه ۲.۹ خودکشی‌ها به فوت افراد منتهی می‌شود”.

رئیس دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماران افسرده و همچنین کسانی که در خانواده‌شان سابقه خودکشی دارند از افرادی به حساب می‌آیند که آمار خودکشی در آنان بیشتر است گفت: “پرخطرترین افراد برای خودکشی نیز کسانی هستند که سابقه خودکشی در گذشته داشته باشند”.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.