سرنوشت نامعلوم شش ملوان سومالیایی و هندی در زندان زاهدان

سه شهروند سومالیایی و سه شهروند هندی که با لنج دستگیر شده و به گفته خودشان حتی در آب‌های ایران هم نبودند، با جریمه ۲۷۰ میلیون تومانی حدود یک‌سال‌و‌نیم است که در زندان زاهدان با مشکل عدم آشنایی با قوانین و زبان برون ارتباط با خانواده در سرنوشتی نامعلوم نگهداری می‌شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، حدود یک‌سال‌و‌نیم پیش شش ملوان سومالیایی و هندی توسط گارد ساحلی ایران با اتهام قاچاق سوخت دستگیر شدند و حین دستگیری لنج آن‌ها نیز در آتش می‌سوزد. سرنوشت این شش ملوان خارجی در زندان زاهدان بعد از گذشت یک‌سال‌و‌نیم هنوز نامعلوم است.

ایوب محمود، ۲۱ ساله و اهل شهر بوساسو در استان پونتلند کشور سومالی هویت احراز شده یکی از این شش ملوان توسط هرانا است.

یک منبع مطلع از وضعیت این ملوانان خارجی گفت: «ایوب محمود یکی از این شش ملوان است که صاحب لنج بوده و لنجش حین دستگیری در آتش سوخته و غرق شده و حتی سوخت قاچاق هم از آن‌ها توقیف نشده است. به گفته خود ایوب آن‌ها در آب‌های ایران هم نبوده‌اند.»

این منبع مطلع در ادامه افزود: «در صحبتی که با او داشتم حتی شعبه دادگاهش را هم نمی‌دانست، فقط اسم قاضی را آقای لجایی ذکر کرده که بدون وکیل محاکمه شده و محکوم به پرداخت ۲۷۰ میلیون تومان جریمه است.»

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: «او حساب اینترنتی پیپال و کلیه مدارک لنج و پاسپورت را داشته اما مقامات اجازه دسترسی به آن را نمی‌دهند تا بتواند جریمه را پرداخت کند. ایوب محممود می‌گوید یک‌سال‌و‌نیم است خانواده‌ام نمی‌دانند من کجا هستم، زنده‌ام یا مرده.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.