نازک افشار همچنان در ایران منتظر رأی دادگاه تجدید نظر است

نازک افشار، کارمند وزارت امور خارجه فرانسه که در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد همچنان در ایران و منتظر برگزاری دادگاه تجدید نظر است. او چند روز پیش از آزادی از سوی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با استناد به اتهاماتی که هنوز رسانه ای نشده به شش سال حبس محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، خانم افشار، کارمند فعلی وزارت امور خارجه فرانسه در پاریس و کارمند سابق بخش فرهنگی سفارت فرانسه که دارای تابعیت دوگانه ایرانی فرانسوی است،  روز ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ در زمان ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او ۱۳ روز بعد با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. خانم افشار برای عیادت از مادر بیمارش از فرانسه به تهران آمده بود.

هنوز از اتهام و علت بازداشت خانم افشار اطلاعی در دست نیست و هیچکدام از مقامات مسوول نیز تاکنون درباره پرونده و اتهام او صحبتی نکرده است اما چند روز پیش از آزادیش، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

نازک افشار پس از بازداشت در بند دوالف زندان اوین متعلق به سپاه پاسداران مورد بازجویی قرار گرفت و پس از مدتی به بند زنان زندان منتقل شد. یک منبع آگاه به وضعیت او گفته بود: «او برای ساعت های متمادی مورد بازجویی قرار گرفته و در جریان بازجویی ها بارها بیهوش می شده اما بازجویانش به جای انتقال او به بیمارستان پس از به هوش آمدن مجددا بازجویی از او را ادامه می داده اند.»

این منبع گفته بود سرگیجه ها و بیهوشی خانم افشار مربوط به بازداشت نخست ایشان در سال ۸۸ است: «رفتارهای غیرانسانی بازجویان و زندانبانان عامل این مشکلات بود و پس از آزادی در فرانسه تحت معالجه قرار گرفتند. ایشان وقتی دچار سرگیجه می شود کاملا هوشیاری خود را از دست می دهد و مدام نیاز به مصرف دارو دارد.»

نازک افشار پیش از این در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت شد. در آن زمان به گفته خانواده خانم افشار اتهام او «اغتشاشگری و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه» عنوان شده بود. خانم افشار در یکی از دادگاه‌های دسته جمعی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در دادگاه حاضر شد. اما برای او کیفرخواست قرائت نشد و حکمی نیز برای او صادر نشد. او پس از آزادی از زندان سریعا کشور ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.