مجلس خبرگان: اعدام‌های ۶۷ دوراندیشانه و درست بوده است

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری در رابطه با اعدام‌های دهه‌‌ی شصت اعلام کرد که تصمیم آیت‌الله خمینی در این باره “درست و دوراندیشانه” بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله، انتشار فایل صوتی جلسه مشترک آیت‌الله حسینعلی منتظری با هیئت تصمیم‌گیر اعدام‌های گسترده در سال ۱۳۶۷، بحث گسترده‌ای را در داخل و خارج از ایران دامن زد. حال مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی نسبت به این فایل صوتی واکنش نشان داده است.

حسینعلی منتظری در این فایل صوتی منتشر شده خطاب به گروه تصمیم‌گیر برای احکام اعدام گفته بود: «به نظر من بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما را محکوم می‌کنند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران توی تاریخ می‌نویسند.»

منتظری در رابطه با نقش آیت‌الله خمینی در تأیید این احکام اعدام می‌گوید: «من می‌خوام پنجاه سال دیگه برای آقای خمینی قضاوت نکنند بگویند آقا یک چهره خونریز سفاک و هتاکی بود […] چهره ولایت فقیه را ما کریه نشان دادیم.»

اعضای هیئت قضایی که در ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ با منتظری ملاقات کرد، عبارت بودند از: حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین).

در این سال هزاران زندانی سیاسی وابسته به سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ بدون محاکمه به جوخه‌های اعدام سپرده شدند. برخی از این زندانیان یک بار در دادگاه محاکمه شده و محکومیت خود را می‌گذراندند.

مجلس خبرگان: فهم تصمیم خمینی برای عده‌ای دشوار است

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۷ شهریور (۲۸ اوت) در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه از جمله آمده است: «شاید هنوز هم برای عده‌ای درک تصمیم تاریخی و انقلابی حضرت امام خمینی […] در برخورد جدی و بدون مسامحه با منافقین و محاکمه عادلانه سران و برخی اعضای گروهک منافقین در سال ۶۷ و نشان دادن فهم عمیق و دوراندیشانه آن مرد الهی در حفظ نظام اسلامی […] دشوار باشد.»

بیانیه مجلس خبرگان اعدامی‌های سال ۶۷ را وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران معرفی می‌کند و می‌گوید که این اعدام‌ها در واکنش به اقدامات مسلحانه این سازمان بازمی‌‌گردد. در حالی که صدها نفر از اعضا و فعالان گروه‌هایی که نه مجاهد بودند و دست به اقدام مسلحانه زده بودند نیز اعدام شدند. مجلس خبرگان هیچ اشاره‌ای به این گروه از اعدام‌شدگان نمی‌کند.

دبیرخانه مجلس خبرگان در بیانیه‌ی خود می‌گوید “منافقین”، که منظورش سازمان مجاهدین خلق است، “بیش از هفده هزار نفر” را کشتند و اگر با آنها “مقابله جدی نمی‌شد” افراد بیشتری را قربانی می‌کردند.

دبیرخانه مجلس خبرگان مدعی است که انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری پس از سه دهه “با اهداف شومی” صورت گرفته است.

این مجلس همچنین مدعی است که آمریکا هر از گاهی با بهانه‌های گوناگون می‌کوشد «جایگاه رفیع رهبری فقیه عادل در عصر غیبت را در بین مردم و متدینین، متزلزل ساخته و از سوی دیگر جریان نفاق را با مظلوم نمایی تطهیر نماید».

“آیت‌الله خمینی اعتقاد به قضاوت تاریخ نداشت”

پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دوران قتل‌های زنجیره‌ای و عضو کابینه هاشمی رفسنجانی در رابطه با تصمیم آیت‌‌الله خمینی در مورد اعدام‌های ۶۷ گفته است که خمینی معتقد بود «باید حکم خدا را اجرا کرد و توجهی به قضاوت تاریخ نداشت».

انتشار عمومی نوار صحبت‌های حسینعلی منتظری در مورد اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷ بیش از هر رویداد دیگری سکوت مقام‌ها و مراجع رسمی درباره آن کشتار را شکست. با وجود این‌که پیش از این هم در کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری به این موضوع اشاره شده بود، کمتر مقام و مرجعی در ایران در این مورد موضع‌گیری کرده بود.

پس از انتشار نوار، مقام‌ها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی که به آن واکنش نشان دادند، در قریب به اتفاق موارد اعدام‌های یادشده را لازم و ضروری برشمردند.

تنها مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، در واکنش به فایل صوتی آیت‌الله منتظری از بازماندگان قربانیانی که عضو سازمان مجاهدین خلق نبودند، عذرخواهی کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.