۱۰۲ شکایت دولت روحانی از رسانه‌های منتقد

مدیران مسئول رسانه‌های منتقد دولت حسن روحانی از ثبت ۱۰۲ شکایت دولتی علیه خود خبر دادند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، سخنان حسن روحانی در آئین گشایش نمایشگاه مطبوعات با واکنش رئیس قوه قضائیه و رسانه‌های نزدیک به جریان موسوم به اصول‌گرایان روبرو شده است.

رئیس‌جمهوری ایران شنبه ۱۵ آبان از برخورد قضائی با رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت که «قلم ها را به بهانه واهی نشکنیم؛ دهان‌ها را با بهانه‌های غیر اساسی نبندیم، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد.»

سخنان روحانی با واکنش تند رئیس قوه قضائیه روبرو شد. او دوشنبه ۱۷ آبان بدون نام بردن از رئیس جمهوری ایران، او را به دوگانگی در برخورد با برخی رسانه‌ها متهم کرد و گفت: «برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است.»

محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت یک روز بعد – سه‌شنبه ۱۸ آبان – به صورت تلویحی سخنان رئیس قوه قضائیه را تائید کرد. او با بیان این‌که دولت معتقد به آزادی بیان و انتقاد در چارچوب قانون است، گفت: «دولت معترض است که عده‌ای در حاشیه امن قرار گیرند، ‌هتاکی کرده و تهمت بزنند و فراتر از قانون عمل کنند.»

در ادامه این کشمکش‌ها وب‌سایت نسیم‌آنلاین پنجشنبه ۲۰ آبان نوشت که دولت یازدهم و دستگاه‌ها و مجموعه‌های وابسته به آن تاکنون بیش از ۱۰۲ بار از  ۱۲ رسانه شکایت کرده‌اند.

برپایه این گزارش روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود با ۴۰ شکایت به ثبت رسیده در این زمینه رکوردار است.

همچنین مسئولان روزنامه «وطن امروز» نیز مدعی شده‌اند که تا به حال ۱۲ شکایت دولتی علیه این روزنامه به ثبت رسیده است. خبرگزاری فارس و دانشجو نیز هر یک با ۹ و ۸ شکایت از دیگر رسانه‌هایی هستند که با شکایت دولت روبرو شده‌اند.

همچنین خبرگزاری‌های تسنیم، نسیم‌آنلاین، رجا‌نیور، خبرنامه دانشجویان ایران، روزنامه جوان و  مهر نیز با شکایت دولت دارای پرونده قضائی شده‌اند.

این گزارش دلیل توقیف هفته‌نامه ۹ دی به مدیرمسئولی حمید رسایی و وب‌سایت جهان‌نیوز را هم شکایت دولت اعلام کرده است.

شکایت دولت علیه بسیاری از این رسانه‌ها که به گفته مسئولان دولتی «زبان تهمت» دارند تا به حال به صدور حکم قضائی نینجامیده است. این در حالی است که هیات نظارت بر مطبوعات و دستگاه قضائی رسانه‌های مستقل‌ را بدون شاکی خصوصی توقیف موقت یا لغو امتیاز می‌کند.

بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت آزادی مطبوعات، ایران یکی از دشمنان گردش آزاد اطلاعات به شمار می‌آید.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.