سالانه «۹۲ هزار نفر» در ایران سرطان می‌گیرند

قائم مقام وزیر بهداشت از ابتلای سالانه ۹۲ هزار نفر در ایران به بیماری سرطان خبر داد و هزینه سالانه درمان این بیماری را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ازرادیو فردا، ایرج حریرچی روز پنجشنبه ۲۷ آبان در گفت‌و‌گو با ایسنا «افزایش امید به زندگی»، «عوامل محیطی» و «تغییر سبک زندگی » در ایران را سه عامل اصلی افزایش بیماری سرطان اعلام کرده است.

آقای حریرچی افزوده که مردان در ایران بیشتر به سرطان پوست٬ معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

وی افزوده است که زنان نیز در کشور بیشتر به سرطان‌ پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه مبتلا می‌شوند.

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرده که سرطان به طور مستقیم (مرگ) و غیرمستقیم (ناتوانی)، موجب از دست رفتن ۴۵۰ هزار سال عمر در ایران می‌شود.

وی همچنین هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان در سال را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

این مقام مسئول هزینه دارودرمانی سرطان را نیز حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که معادل ۱۵ درصد کل هزینه‌های دارویی کشور است.

به گفته حریرچی، ۸۳ درصد کل هزینه دارودرمانی سرطان در ایران از سوی دولت پرداخت می‌شود.

در سال‌های اخیر و بر اساس گزارش‌های آماری سازمان ثبت احوال، «بیماری‌های قلبی و عروقی»، «سرطان و تومورها» و «بیماری‌های دستگاه تنفسی» بیشترین سهم را در میان عوامل مرگ و میر ایرانیان داشته‌اند.

سال ۱۳۹۲ نیز محمدرضا میر٬ دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره‌ سالانه‌ «موسسه سرطان» ایران اعلام کرده بود که سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند.

سال ۱۳۹۱ هم یحیی رحیم‌صفوی٬ دستیار و مشاور ارشد علی خامنه‌ای از روند رو به رشد بیماری سرطان در ایران ابزار نگرانی کرده و خواستار تحقیق در این‌باره شده بود.

رحیم‌صفوی گفته بود که «اخیرا در کشور ما بیماری های صعب‌العلاج مانند سرطان زیاد شده و این افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج عجیب و قابل تحقیق است».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.