گزارشی از وضعیت هشت زندانی عقیدتی در اعتصاب غذا در زندان های اوین و کرج

هشت زندانی عقیدتی از قبیل فعال حقوق بشر، کنشگر مدنی، هنرمند و معلم، در اعتراض به حبس غیر قانونی و نقض حقوق خود، در زندان اوین و ندامتگاه مرکزی کرج دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری، آرش صادقی، وحید صیادی‌نصیری، مهدی رجبیان، حسین رجبیان، علی شریعتی، مرتضی مرادپور و امیر امیرقلی، هشت زندانی سیاسی عقیدتی محبوس در زندان اوین و ندامتگاه مرکزی کرج می باشند که در اعتصاب غذا به سر می برند .

مختصری از وضعیت این هشت زندانی در اعتصاب غذا در پی می آید:

محمدعلی طاهری که در اعتراض به بلاتکلیفی خود اقدام به اعتصاب غذا کرده است، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و علی‌رغم اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری و صدور قرار منع تعقیب برای پرونده جدید، همچنان از آزادی وی ممانعت به عمل می‌آید.

بنیان گذار عرفان حلقه، در هفته های گذشته به دلیل وخامت حال ناشی از اعصاب غذا در بیمارستان بقیه‌الله بستری شده و پس از مدتی به بند دو الف زندان اوین انتقال یافته است. وی در این مدت از حق تماس و ملاقات محروم بوده است.

آرش صادقی، زندانی سیاسی که در اعتراض به نقض مکرر قانون در پرونده خود و همسرش، گلرخ ایرایی، از روز دوشنبه سوم آبان، اقدام به اعتصاب غذا کرده است، در روز های گذشته در پی وخامت حال و ضعف شدید ناشی از اعتصاب غذا، دچار بیهوشی گشته و به بهداری زندان اوین انتقال یافته است.

وی علاوه بر بیهوشی‌های مداوم، به تپش قلب، تنگی تنفس شدید و کبودی ناخن‌های پا دچار شده و با فشار ۹ بر روی ۶ بیش از ده کیلو وزن کم کرده است.

وحید صیادی‌نصیری که از روز شنبه ۲۴ مهرماه در اعتراض به چهاردهمین ماه از بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا قرار دارد، محروم از رسیدگی درمانی و پزشکی، در سالن سه اندرزگاه چهار زندان اوین و در میان زندانیانی با جرایم مالی نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی درباره رسیدگی به پرونده و وضعیت جسمانی خود توضیحاتی به معاون دادستان زندان ارائه داده اما حاجیلو با بی تفاوتی به گفته‌های وی اعلام کرده است: “اعتصاب غذایت را بشکن چون هر اتفاقی برایت بیفتد مهم نیست.”

طی آخرین معاینات، فشار خون این زندانی ۱۰ روی ۷ و وزن وی ۷۵ کیلوگرم (۱۰۳ کیلوگرم وزن اولیه) اعلام شده است.

مهدی رجبیان که از هفتم آبان ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد، به دلیل خونریزی معده و وخامت وضعیت جسمانی تاکنون چهار بار به بیمارستان منتقل‌شده و در شرایط هشداردهنده ای قرار دارد.

حسین رجبیان، برادر این زندانی نیز هم‌اکنون در بند هفت زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این دو هنرمندان زندانی در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی درمانی و محرومیت از حق ملاقات با خانواده و وکیل خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

علی شریعتی از دهم آبان و پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی هنگام بازداشت گفته بود به دلیل این‌که بابت اعتراض به «اسیدپاشی» به زندان محکوم شده، دست به اعتصاب غذا خواهد زد و تا زمانی که از این «حکم غیرعادلانه و غیرقانونی» تبرئه نشود، دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

اعتصاب غذای طولانی مدت باعث «درد کلیه، تنگی نفس، بی حالی و ضعف عمومی و افزایش غلظت خون» علی شریعتی شده است.

مرتضی مرادپور از ۴ آبان‌ماه سال جاری در اعتراض به «عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادی خود» اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

تعدادی از مسئولین قضایی زندان مرکزی کرج، در ملاقاتی با مرتضی مرادپور از وی درخواست کرده اند که به اعتصاب خود پایان دهد؛ اما این فعال مدنی اعلام داشته است که تا زمان رسیدن به خواسته اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

امیر امیرقلی که در ۲۶ آبان ماه در پی مضروب شدنش توسط یک زندانی خارجی و فقدان امنیت جانی در اعتصاب غذا به سر می برد، در مدت اعتصاب خود ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته و دچار مشکلات حاد گوارشی گشته است.

این زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و در حمایت از زندانیان در اعتصاب غذا، از روز دوشنبه اول آذرماه از نوشیدن آب نیز امتناع کرده و در اعتصاب غذای خشک قرار دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.