ممنوعیت تحصیل دانشجویان توان‌خواه در دانشگاه فرهنگیان

از تحصیل دانشجویان توان‌خواه یا اشخاصی که بیماری‌های خاصی دارند در این دانشگاه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

به گزارش تار نگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران وایر، در فهرست الگوی سلامت جسمانی دانشگاه فرهنگیان، ۳۰ بیماری هست که جزییات آن اعلام‌نشده، ولی تأکید بر «سلامت ستون فقرات» می تواند شامل افراد معلول بشود.

گزینش بر اساس ظاهر فردی قبلاً هم عنوان شده بود. بهمن ماه سال گذشته، برنامه خبر اعلام کرد قد متقاضیان شغل معلمی، نباید از ۱۵۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر باشد. احمد مدادی، دبیر سابق آموزش‌وپرورش: «هرچند آموزش و پرورش پست‌های بسیاری برای به‌کارگیری معلولان دارد، اما در طول تدریسم همیشه ممنوعیت برای معلولان را لمس کرده‌ام. پس از اتمام رشته دبیری در دانشگاه در سال ۷۸، رضا، یکی از هم دوره‌ای‌هایمان که از دو پا معلولیت داشت، باوجود نمرات تحصیلی خوب، در مرحله اول آزمون استخدامی رد شد. سال‌های بعد، ما مشغول تدریس در دبیرستان‌ها بودیم، اما رضا با مدرک لیسانس آموزش ریاضی جلوی یکی از قبرستان‌ها دست‌فروشی می‌کرد.»

طبق ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است تا ۳ درصد از مشاغل دولتی را به افراد توان‌خواه اختصاص دهد.

علی همت محمود نژاد، رییس انجمن حمایت از حقوق توان‌خواهان: «این سهمیه ۳ درصدی اجرایی نمی‌شود. ۵ هزار نفر در ردیف استخدام جدید آموزش‌وپرورش هستند و طبق قانون باید ۱۵۰ نفر از میان معلولان پذیرش بشوند.» علاوه بر چالش‌های پیش روی استخدام افراد توان‌خواه، حالا متقاضیان شغل دبیری حتی از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان نیز منع خواهند شد.

طبق کنوانسیون حقوق افراد توان‌خواه که ایران نیز به آن پیوسته، دولت‌ها از تبعیض در دسترسی افراد توان‌خواه به مراکز تحصیلی و شغل‌های موردعلاقه‌شان، منع شده‌اند. بی‌شک اعلام رسمی اخیر دانشگاه فرهنگیان مبنی بر ممنوعیت تحصیل افراد توان‌خواه با قوانین داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.