بازداشت آرش قلعه‌گلاب؛ نویسنده و روزنامه‌نگار آبادانی

روز گذشته آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار و طنزنویس ساکن آبادان با حکم قاضی دادگاه انقلاب این شهرستان بازداشت شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران‌وایر، یکی از نزدیکان آرش قلعه‌گلاب گفته‌ است: «‌دیروز چهارشنبه  بعد از حضور در دادگاه انقلاب آبادان آرش تفهمیم اتهام شد و به دستور قاضی به اتهام ارتباط با یک شاعر و روزنامه‌نگار خارج از ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های بیگانه‌ در مورد وضعیت دو هنرمند بازداشت‌شده دیگر، قرار بازداشت او صادر شده است. ماموران امنیتی بعد از بازداشت با حکم ورود به منزل این روزنامه‌نگار، برخی از دست‌نوشته‌ها و کامپیوتر شخصی او را با خود برده‌اند.

«رئوف دلفی» و «سید حسن موسوی» از دیگر هنرمندان و روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده آبادانی در هفته‌های گذشته‌‌اند. به گفته یکی از فعالین اجتماعی این شهر  تعدادی دیگر از هنرمندان این شهر در روزهای گذشته از طرف نهاد‌های امنیتی احضار شده‌اند.

گفتنی است سید حسن موسوی شاعر و روزنامه‌نگار ساکن خرمشهر  علاوه بر انتشار  شعر در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های محلی سابقه همکاری با هفته‌نامه یادگاری به سردبیری «کورش کرم‌پور» و سردبیری شماره اول هفته‌نامه «گویش» در شهرستان خرمشهر  را در کارنامه خود دارد.

رئوف دلفی شاعر و بازیگر بازداشت‌‌شده دیگر نیز سابقه همکاری با انجمن شعر آبادان، انجمن نمایش، سینمای جوان آبادان و ایفای نقش در چند فیلم از جمله  مستند «خواب‌های فرانسوی» به کارگردانی  علی رمضانی را دارد.

تا کنون از محل نگهداری، اتهام رسمی و مرجع بازداشت‌کننده «رئوف دلفی» و «سید حسن موسوی» اطلاعی در دست نیست و خانواده این دو هنرمند در مورد چگونگی بازداشتشان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

سعید حافظی، روزنامه‌نگار آبادانی که اکنون ساکن ترکیه است یکی از علت‌های احتمالی این بازداشت‌ها در شهر آبادان را اختلافات شورای شهر و محمد حویزاوی شهردار فعلی آبادان می‌داند، این روزنامه‌نگار پناهجو می‌گوید: «نکته قابل توجه در این بازداشت‌ها، پست‌های منتشر‌شده توسط هر ۳ نفر و واکنش آن‌ها به وضعیت نابسامان آبادان در حوزه‌های فرهنگی، هنری و شهری بوده است. سیدحسن موسوی در آخرین نوشته‌های خود در اینستاگرامش با عنوان «این ساخت و سازها در آبادان بحران‌زا است»، به وضعیت نابسامان صدور مجوزهای ساخت‌ و ساز توسط شهرداری آبادان اشاره می‌کند و ترافیک خیابان‌های مرکزی شهر را حاصل عملکرد ضعیف شهرداری در تعریض خیابان‌ها و صدور بی رویه مجوز ساخت عنوان کرده است.

رئوف دلفی نیز چند روز پیش از بازداشت، خواهان ساخت یک «پلاتو» تئاتر در شهر شده بود. او ضمن مخاطب قرار دادن شهرداری و شورای شهر آبادان، از ایشان خواسته بود از منابع فرهنگی بودجه خود، نسبت به ساخت «پلاتو» اقدام کنند. همچنین آرش قلعه‌گلاب در آخرین یادداشت طنز خود، بدهی ۲ میلیارد تومانی شورای شهر آبادان به یک رستوران را نقد کرده بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. انتقاد این سه نفر  به عملکرد شورای شهر و شهرداری آبادان در روزهای منتهی به بازداشت، احتمال دخالت این دو  نهاد را در این بازداشت‌ها قوت می‌بخشد. از طرفی  برخورد بد و غیر اخلاقی «یسری دریس» عضو شورای شهر آبادان در جلسه یکشنبه بیست‌‌وهشتم آذر‌ماه  سال جاری با یک خبرنگار، احتمال دخالت‌های این نهاد را در بازداشت هنرمندان و فعالان اجتماعی آبادان قوی‌تر کرده است. سعید حافظی در ادامه می‌گوید: «نباید فراموش کنیم کمتر از شش‌ماه به انتخابات شورای شهر زمان باقی مانده‌است و اعضای فعلی شورای شهر آبادان با افشای پرونده‌های مالی و عدم مدیریت درست با سیل انتقادات مردم روبرو هستند.»

در سال‌های گذشته شاعران و نویسندگانی مانند«سید مهدی موسوی»، «محمد‌رضا جاجی‌رستم‌بگلو» «فاطمه اختصاری» « محمد‌رضا عالی‌پیام» به بهانه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انتشار عکس در این شبکه‌ها و یا انتشار شعر  به جرم توهین به مقدسات و نشر اکاذیب» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و دادگاهی شده‌اند.

آرش قلعه‌گلاب عضو انجمن شعر شهرستان آبادان و  از حامیان دولت دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بوده است. این نویسنده ستون‌های طنز در مطبوعات محلی استان خوزستان  سابقه همکاری با روزنامه‌، هفته‌نامه و سایت‌هایی مانند بهار، کارون، ارمغان بازار و فیدوس را در کارنامه خود دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.