زهرا ربانی املشی: “حکم دادگاه تجدیدنظر به همسرم ابلاغ نشده؛ بازداشتشان شبیه آدم‌ربایی بود”

زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری با اشاره به عدم ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر، بازداشت این روحانی را «غیرقانونی، غیراسلامی و شبیه آدم ربایی» خواند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمد منتظری روز چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ درحالی پس از فراخوانی به دادگاه ویژه روحانیت و بدون «احضار رسمی» بازداشت شد که به حکم «شعبه ۵ دادگاه ویژه روحانیت» اعتراض کرده بود، اما زهرا ربانی املشی همسر احمد منتظری به کمپین بین المللی گفت: «اصلا حکم دادگاه تجدیدنظر به ایشان ابلاغ نشده و بدون اینکه به ایشان حکمی ابلاغ شود، بازداشت کرده‎اند. ما نمی‎دانیم دادگاه تجدیدنظر چه حکمی داده‎است. احمد آقا را خواسته بودند که بیایید دادگاه کارتان داریم. مثل دفعات پیش که می‎رفتند اما این بار ایشان را بازداشت کردند. ترسیدند فرار کند، یا چی نمی‎دانیم. این رفتار نه انسانی، نه قانونی و نه اسلامی است، بالاخره آدم وقتی می‎خواهد سر کوچه هم برود باید آمادگی داشته باشد. از نظر قانونی باید به ایشان می‎گفتند که حداقل داروهایش را با خود ببرد چون مریض بود و ما امشب داروهایش را بردیم دم در دادگاه تحویل داده‎ایم اما اینکه داروها به ایشان برسد یا نرسد اصلا نمی‎دانیم.»

آقای احمد منتظری به گفته همسرش «دچار چربی و فشارخون بالا است و دارو می‎خورد. از روز سه شنبه هم مبتلا به سرماخوردگی و گلو درد شده بود و با تجویز دکتر باید آنتی بیوتیک می‎خورد.»

زهرا ربانی املشی گفت که احمد منتظری انتظار بازداشت به این شکل را نداشته است: «این رفتاری که کردند به آدم ربایی بیشتر شبیه است. احمد آقا اصلا فکر نمی کرد چنین رفتاری بکنند و بازداشت بکنند. چون چند روز پیش آقای شبیری زنجانی(از مراجع تقلید شیعه) ایشان را خواسته‎بودند و گفته‎بودند که بالاخره بعد از صحبت‎هایی که شده مساله منتفی شده یعنی کلا حکم منتفی شده.»

همسر احمد منتظری ادامه داد: «مشکل حکومت این است که احمد آقا از حق دفاع می کند هرکجا که می بیند حقی ضایع می‎شود طبق وظیفه شرعی و انسانی خودشان ساکت نمی‎نشیند حرف‎شان را می‎زند ولو اینکه به ضررشان تمام شود. این توصیه دین ما است. در فایل صوتی هم که منتشر شد هیچ چیز جدیدی نبود. همه قبلا در خاطرات آیت الله منتظری منتشر شده بود بنابراین افشا نبود. درواقع خاطرات آیت الله منتظری را نگذاشتند چاپ شود به صورت زیراکسی و قاچاقی، برخی دیده بودند ولی الان این فایل را به برکت تکنولوژی و تلگرام همه شنیدند و آقایان خیلی ناراحت هستند از اینکه همه پی بردند که چنین اسنادی و چنین کارهایی پشت پرده بوده» است.

دادگاه ویژه روحانیت قم روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه با انتشار بیانیه‌ای دلیل بازداشت احمد منتظری را «اجرای حکم» عنوان و اعلام کرد که «در پی اقدامات آقای احمد منتظری مبنی بر تضعیف مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهانت، افترا و دروغ پردازی های متعدد وی نسبت به معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی و یادگار عزیز ایشان و همچنین تطهیر و حمایت» از «مجاهدین خلق» و نیز «همنوایی با استکبار جهانی»، او در دادگاه بدوی محاکمه و به زندان محکوم شد و پس از آن هم در دادگاه تجدیدنظر به «۶ سال حبس قطعی محکوم شد و محکومیت وی در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۵ اجرا» شده‎است.
زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری، گفت: «در اطلاعیه‌ای که دادگاه ویژه داده اشاره کرده به اهداف و خواسته‌های مجاهدین خلق و .. احمد آقا می‎گفت در چند جلسه دادگاه که هر کدام ساعت ها طول می‎کشیده من سوال می‎کردم که یک ارتباطی بین ما و مجاهدین پیدا کنید و نتوانستند. بعد از این همه جلسات بازجویی هیچ چیزی پیدا نکردند و حالا در بیانیه شان باز دوباره می‎گویند ارتباط با مجاهدین. این نشان دهنده این است که یک دستوری از یک کسی گرفته‎اند و این دستور باید اجرا شود چه حکمی دادگاه بدهد چه ندهد. ضمن اینکه دادگاه ویژه روحانیت اصلا قانونی نیست این دادگاه و دادگاه انقلاب فقط زمان انقلاب به وجود آمده بود که ادامه‌اش غیرقانونی است، حالا چه کسی پشت آن است و چه می‎کند من فکر می‎کنم همه می‌دانند.»

خانم ربانی املشی درباره وضعیت فعلی احمد منتظری و چگونگی پیگیری بازداشت او گفت: «الان باید با خانواده مشورت کنیم ببینیم چه باید بکنیم. دادگاه تجدیدنظر که احمد آقا رفتند اتفاقا خیلی از نحوه برگزاری دادگاه راضی بودند و گفتند بالاخره یک حرف‎های منطقی زدم وشنیدم. وقتی به دادگاه تجدیدنظر اینقدر بی اعتنا باشند مراحل بعدی هم لابد همین طور است. دیگر اعاده دادرسی هم لابد برای‎شان مهم نیست اما ما اقدام خواهیم کرد.»

بیت آیت الله حسینعلی منتظری روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه ۱۳۹۵ با انتشار بیانیه‌ای «درباره اجرای حکم بازداشت حجت الاسلام احمد منتظری» اعلام کرد که «به دنبال انتشار فایل صوتی مربوط به دیدار آیت الله منتظری با هیأتی که عهده دار اعدام‎های تابستان ۱۳۶٧٧ بودند و برخوردهای غیرمنصفانه و شانتاژهای رسانه ای و مغلطه گری حتی کسانی که بسیاری از مردم به آنها دل بسته بودند،صبح چهارشنبه حجت الاسلام احمد منتظری بدون هیچ گونه احضاریه رسمی به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شد و پس از ساعتی اطلاع داد که: ماندگار شده ام.»
در این بیانیه، بیت آیت الله منتظری صلاحیت دادگاه را زیر سئوال برده و به صراحت از «دادگاه ویژه روحانیت» به عنوان دادگاهی «فراقانونی» یاد کرده و نوشته است: «این دادگاه فراقانونی که به فرموده پیر روشن ضمیری که خود را منتسب به ایشان می دانیم به ابزاری در دست مقامات برای انجام خواسته‌های آنها بدل شده است، و اساس تاسیس آن برای مطامع سیاسی باب طبع قدرتمداران بوده است، به هیچ وجه صلاحیت قضاوت و دخالت در اموری را که خود متصدیان آن از متهمان این قضایا می باشند، ندارد.»

بازداشت احمد منتظری در روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه اما از آن حکایت دارد که مقام‌های دادگاه ویژه روحانیت توجهی به اعتراض او به حکم بدوی نکرده و حکم زندان صادره توسط دادگاه ویژه روحانیت را درباره فرزند آیت الله منتظری به خاطر انتشار«فایل صوتی اعتراض به اعدام‌های سال ۱۳۶۷» اجرا در آورده‎اند.

«فایل صوتی» که احمد منتظری اکنون به خاطر انتشار آن بازداشت و زندانی شده، مربوط است به جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت آیت الله خمینی، با چند تن از مقامات عالی رتبه قضایی وامنیتی موسوم به «هیات مرگ». آیت الله حسینعلی منتظری در این فایل صوتی اعدام‌های مرداد ماه ۱۳۶۷ را جنایت خوانده وگفته است: «بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می نویسند.» حسینعلی منتظری در این فایل صوتی گفته است: «می خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود.» در آن جلسه چهار مقام قضایی به اسامی حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی حضور داشتند و مخاطب آبت الله منتظری بودند. این چهار تن اعضای گروهی بودند که در مورد حیات و مرگ چندین هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ تصمیم گیری کردند. این فایل صوتی بعد از انتشار در روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ با درخواست وزارت اطلاعات از سایت آیت الله منتظری حذف شد اما احمد منتظری به دلیل انتشار آن در دادگاه ویژه روحانیت قم محاکمه و زندانی شد.

ابراهیم رئیسی یکی از مخاطبان آیت الله منتظری در این فایل صوتی و از اعضای «هیات مرگ» در سال ۱۳۶۷، اکنون «دادستان دادگاه ویژه روحانیت» یعنی همان دادگاهی است که فرزند آیت الله منتظری را به خاطر انتشار فایل صوتی به ۲۱ سال زندان محکوم کرده است. علاوه بر این، ابراهیم رئیسی پس از درگذشت آیت الله واعظ طبسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی در مشهد منصوب شده‎است و تا پیش از آن هم معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور بود. مصطفی پورمحمدی یکی دیگر از افراد حاضر در آن جلسه نیز در حال حاضر وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.